γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Είχαν δίκιο τελικά οι αγρότες της περιοχής του Δήμου Φιλίππων που διαμαρτύρονταν για την όδευση του αγωγού φυσικού αερίου TAP καθώς αυτή ήταν -και παραήταν- εφικτό να περάσει είτε από τα βουνά, είτε πιο νότια, παράλληλα με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ. 

 

Απόδειξη του αληθούς των ισχυρισμών τους είναι η όδευση που θα έχει ο νέος αγωγός φυσικού αερίου με την ονομασία «Ποσειδών» που σύντομα θα αρχίσει να κατασκευάζεται. Ο αγωγός αυτός θα περάσει από τα βουνά, όπως προκύπτει από τους χάρτες που παρουσιάζει σήμερα το KavalaNews.GR με μια όδευση που δεν έχει καμία σχέση με τον TAP στον τρόπο που διασχίζει το νομό Καβάλας. 

 

Είναι δε ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο νέος αγωγός στο μεγαλύτερο μέρος της προτεινόμενης όδευσής του από τη βορειοανατολική Ελλάδα, θα εγκατασταθεί παράλληλα με τους αγωγούς TAP και ΔΕΣΦΑ. Μόνο στην Καβάλα, λόγω γεωγραφικών ιδιομορφιών, υπάρχει αλλαγή όδευσης. 

 

Ελληνοιταλικό έργο μεταφοράς ρώσικου αερίου

Ο νέος αγωγός αερίου θα μεταφέρει αέριο της ρωσικής Gazprom από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και διασχίζοντας τη βόρεια Ελλάδα θα φτάσει μέσω υποθαλάσσιου αγωγού στην Ιταλία. Στο έργο του νέου αγωγού συμμετέχουν ως μέτοχοι η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, με ένα έργο που θα φτάσει σχεδόν τα 1.000 χιλιόμετρα ενώ σε ελληνικό έδαφος η χερσαία όδευση θα ξεπεράσει το «ρεκόρ» του TAP, διασχίζοντας συνολικά 760 χιλιόμετρα. Θα αρχίσει από τους Κήπους Έβρου και θα καταλήξει στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας. 

 

Το συνολικό κόστος του έργου θα προσεγγίσει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Μέσω του ελληνοϊταλικού αγωγού θα μεταφέρονται ποσότητες από 12 έως 16 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, ένα μέρος των οποίων -άγνωστο πόσο ακριβώς- θα διοχετεύονται και στην ελληνική αγορά.

 

Η όδευση στο νομό Καβάλας

Από το νομό Καβάλας, ο αγωγός θα περάσει από το Δήμο Νέστου (δημοτικές Ενότητες Χρυσούπολης και Ορεινού) και από το Δήμο Καβάλας (δημοτικές ενότητας Καβάλας και Φιλίππων. Ο αγωγός θα «μπει» στο νομό Καβάλας «ερχόμενος» από Ξάνθη, από τον ποταμό Νέστο με την όδευσή του να είναι ακριβώς κάτω από τον οικισμό της Θαλασσιάς Ξάνθης και στη συνέχεια θα κινηθεί νοτίως Κρήνης (σε απόσταση 240 μ.), Εκλεκτού, Διαλεκτού (410 μ.), βορείως Δαμασκηνιάς (55 μ.), Αβραμυλιάς (290 μ.) και ακολούθως βορείως Στενωπού (40 μ.), Μακρυχωρίου (150 μ.) και Πλατανιάς (200 μ.). 

 

Ο αγωγός συνεχίζεται με όδευση νοτίως του Ελαφοχωρίου (720 μ.) και του Κρανοχωρίου, βορείως των Κορυφών (800 μ.), νοτίως Λιμνιάς και Βουνοχωρίου, βορείως Κρυονερίου (700 μ.), Φιλίππων, Κρηνίδων και Λυδίας (970 μ.) και νοτίως Άνω Κεφαλαρίου για να συνεχίσει στο νομό Δράμας σε σχετική ευθεία, περνώντας το Δήμο Δοξάτου κάτω από το Καλαμπάκι και πάνω από τον Καλαμώνα

 

Κόμβος η Κομοτηνή

Το KavalaNews.GR επεξεργάστηκε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και παρουσιάζει σήμερα την όδευση του αγωγού έτσι όπως έχει σχεδιαστεί από την κατασκευάστρια εταιρία. Η ΜΠΕ έχει αναλυτικούς χάρτες στους οποίους αποτυπώνονται όλες οι δραστηριότητες κατά τόπους αλλά και στοιχεία που αφορούν στο περιβάλλον, τη χλωρίδα και την πανίδα καθώς και την όχληση που θα προκαλέσει η κατασκευή. 

 

Πολύ μεγάλο μέρος της μελέτης αναφέρεται στους σταθμούς μέτρησης και συμπίεσης, δηλαδή στους κόμβους που θα έχει ο αγωγός επί του ελληνικού εδάφους. Οι δύο από αυτούς (μέτρησης) είναι στην αρχή και στο τέλος του αγωγού επί ελληνικού εδάφους (Κήποι Έβρου, Φλωροβούνι Θεσπρωτίας), ένας σταθμός συμπίεσης είναι περίπου στη μέση (Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης) και ο άλλος είναι στην Κομοτηνή. 

 

Η Κομοτηνή έχει σημαντικό ρόλο ως κόμβος καθώς από εκεί θα ξεκινά ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) που φτάσει έως τη Στάρα Ζαγόρα και θα δώσει στη γειτονική χώρα αέριο από τον αγωγό TAPκαι το νέο αγωγό Ποσειδών. 

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ

Ο αγωγός Ποσειδών φαίνεται στο χάρτη με μια κόκκινη συνεχόμενη γραμμή. Οι διακεκομμένες κόκκινες γραμμές πάνω και κάτω, απεικονίζουν τη ζώνη μελέτης πλάτους 2χλμ.