γράφει ο 

Βύρων Δημητριάδης 

 

“...Πώς ακριβώς απέτυχε, λοιπόν, η εμβολιαστική εκστρατεία, όταν πετύχαμε ακριβώς τον στόχο που είχαμε θέσει στις αρχές του 2021 δηλαδή να έχει εμβολιαστεί έως τον Σεπτέμβριο σχεδόν το 70% του πληθυσμού που μπορεί να κάνει το εμβόλιο;...”

 

Πριν καλά-καλά ολοκληρώσει τη φράση ο Άκης Σκέρτσος το μυαλό σου πάει στα λόγια του Κώστα Γαβρόγλου ότι κάτι πολύ βαθύ συμβαίνει στην κοινωνία, ότι η έπαρση, ο εγωκεντρισμός και η αλαζονεία, όλη η διχαστική ρητορική του Κούλη και της ακολουθίας του αποσκοπούν στο να μεταγγίσουν την ίδια έπαρση και αλαζονεία στο κομμάτι της κοινωνίας που, κατά την κρίση τους, ρέπει στο να αποδεχτεί ότι το περιμένει μια βολική θέση στην κοινωνία των δύο τρίτων.

 

Όταν σήμερα δηλώνεις ότι η “εμβολιαστική εκστρατεία πέτυχε τον στόχο” χωρίς να αναφερθείς στο “αντιεμβολιαστικό κίνημα” που δημιούργησε αυτή η ίδια η εκστρατεία σου, αυτό σημαίνει πως ο στόχος σου δεν είναι η υγεία του λαού.

 

“...Οι αιτίες του αντιεμβολιαστικού σκοταδισμού -γράφει ο Κύρκος Δοξιάδης καθηγητής Κοινωνικής Θεωρίας στο Π. Αθηνών (“ΕφΣυν” 7/9)- μάλλον έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι από τους πρώτους μήνες της πανδημίας, με τις πρωτοφανείς, για σύγχρονες αναπτυγμένες χώρες, καθημερινές φρικιαστικές εκατόμβες... ο κόσμος έχει αρχίσει να χάνει την εμπιστοσύνη του στην επιστήμη...”.

 

Ο Κοινωνιολόγος μας -καρφί στο μάτι του νεοφιλελευθερισμού- διακρίνει και “...μια δεύτερη ιδεολογική συνιστώσα που αξιώνει για τον εαυτό της μια “ορθολογικότητα” που σε εντελώς επιφανειακό επίπεδο τοποθετείται επί ίσοις όροις με εκείνη των υποστηρικτών του εμβολιασμού.

 

Προβάλλοντας “δικαιωματικά” επιχειρήματα του τύπου: κάθε άτομο αποφασίζει εκείνο για το τι θα βάλει ή όχι στο σώμα του.

 

Αλλά και “επιστημονικά” που επικεντρώνονται κυρίως στο ότι το εμβόλιο -όντως- έχει πιθανές παρενέργειες και -όντως- δεν προφυλάσσει απολύτως ούτε από τη νόσηση ούτε από τη μετάδοση...”.

 

Ενώ θα περίμενε κανείς μια κάποια “σύγκρουση” μεταξύ “σκοταδιστικών” και “ορθολογικών” συνιστωσών, η πραγματικότητα παρουσιάζεται πολύ πιο πολύπλοκη και άρα λιγότερο προβλέψιμη.

 

“...Πιο προβληματικό -συνεχίζει- είναι το γεγονός ότι πολλά από τα “ορθολογικά” επιχειρήματα ακούγονται από την Αριστερά... αποκρύπτοντας έτσι τη βαθύτερη νεοφιλελεύθερη προέλευση αυτού του είδους της επιχειρηματολογίας...

 

Έχουμε να κάνουμε με κάτι πιο σύνθετο και διάχυτο στη σύγχρονη κοινωνία, που είναι η νεοφιλελεύθερη σχέση με την αλήθεια...

 

Οι “ορθολογικοί” αντιεμβολιαστές θα ψάξουν να βρουν τη μειοψηφούσα εκείνη άποψη, το μεμονωμένο περιστατικό ή μία έρευνα που προξενεί κάποια αμφιβολία ως προς την επικρατούσα γνώμη και θα την προβάλουν ως απόλυτη αλήθεια ή έστω ως κάτι που ανατρέπει πλήρως τα ισχύοντα δεδομένα.

 

Πρόκειται όντως για τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη περί του αληθούς, που φαίνεται πως υπούλως έχει επικρατήσει στις κοινωνίες μας, ακόμα και σε κύκλους που κατά τα άλλα σκέφτονται με γνώμονες της Αριστεράς...”.

 

Δεν πρέπει να παραποιώ στο ελάχιστο την επιστημονική άποψη του Κύρκου Δοξιάδη εάν υποστηρίξω ότι διακατέχεται από την ίδια ανησυχία που βασανίζει τον Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με τις υπόγειες διεργασίες που συντελούνται στην κοινωνία μας.

 

Βέβαια, δεν πρέπει να μας διαφύγει η “σύνδεση” του “αντιεμβολιαστικού σκοταδισμού” με το γεγονός ότι “ο κόσμος έχει αρχίσει να χάνει την εμπιστοσύνη του στην επιστήμη” που όμως δεν αναλύει.

 

Νομίζω πως το “κενό” έρχεται να καλύψει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς στις 21/9 με τίτλο: “Εμβόλιο Covid-19 και αντιεμβολιαστικό κίνημα: Επιστημολογικές και πολιτικές διαστάσεις”.

 

Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο καθηγητής Ιστορίας της Επιστήμης στο τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ Μανώλης Πατηνιώτης ο οποίος μίλησε για την ανάγκη αναθεώρησης της φύσης της επιστήμης και της θέσης της στην κοινωνία, ώστε να εκδημοκρατιστεί και να είναι προσβάσιμη: “...Οι ψευδοεπιστήμες τροφοδοτούνται από την κουλτούρα της επιστήμης. Αυτό που μετατρέπει τις ψευδοεπιστημονικές απόψεις σε θεωρίες συνωμοσίας είναι ο ελιτισμός της επιστήμης και η συνακόλουθη αίσθηση αποκλεισμού των ανθρώπων από τις διαδικασίες διαμόρφωσης της γνώσης...”.

 

Ο “ελιτισμός της επιστήμης” δεν είναι καθόλου δύσκολο να εντοπιστεί στην Ιατρική, το “άντρο” της ΝΔ στον Πανεπιστημιακό χώρο.

 

“ΕφΣυν” 24/9: Για πράξη μονομερούς κήρυξης λιποταξίας από τη μάχη ενάντια στην πανδημία καταγγέλει τους Πανεπιστημιακούς γιατρούς το μεγαλύτερο πρωτοβάθμιο σωματείο νοσοκομειακών γιατρών στη χώρα η ΕΙΝΑΠ.

 

Αιτία ήταν η κοινοποίηση στα υπ. Υγείας και Παιδείας και στους διοικητές Α' και Β' ΥΠΕ εγγράφου από την Ιατρική Σχολή Αθηνών το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ αναφέρει πως δεν θα γίνονται δεκτοί από εδώ και πέρα ασθενείς πάσχοντες από Covid-19 στις Πανεπιστημιακές κλινικές και πως θα διοχετεύονται για νοσηλεία αποκλειστικά σε κλινικές του ΕΣΥ...

 

Η αιτιολογία που προβάλλεται στο έγγραφο της Ιατρικής Σχολής Αθήνας για αυτή την αλλαγή ρότας είναι οι εξειδικευμένες ιατρικές πράξεις που επιτελούνται στις πανεπιστημιακές κλινικές και η εκπαίδευση προπτυχιακών φοιτητών.

 

Αιτιολογία “...επιεικώς νηπιώδης, αντιεπιστημονική και έωλη...”, καθώς δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των πανεπιστημιακών κλινικών οι εξειδικευμένες ιατρικές πράξεις, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των εξειδικευμένων ιατρικών πράξεων για λοιπές παθήσεις επειτελείται στα νοσοκομεία του ΕΣΥ.

 

Ούτε η εκπαίδευση είναι αποκλειστικό προνόμιο των πανεπιστημιακών κλινικών, όταν το 75% των ειδικευόμενων γιατρών εκπαιδεύεται σε τμήματα του ΕΣΥ, σημειώνει το σωματείο.

 

Η ΕΙΝΑΠ επισημαίνει ότι “...αποτελεί πραγματική επίδειξη θράσους και αλαζονείας το αφήγημα πως οι κύριοι καθηγηταί θα δώσουν “οδηγίες” στους γιατρούς του ΕΣΥ σχετικά με την περίθαλψη ασθενών Covid...” καθώς οι γιατροί του ΕΣΥ στα ΤΕΠ, στις πτέρυγες νοσηλείας και στις ΜΕΘ δίνουν τη μάχη ενάντια στην πανδημία εδώ και 18 μήνες και “...δεν έχουν καμιά ανάγκη ιατρικής καθοδήγησης από γιατρούς που σιώπησαν όταν επιφανείς εκπρόσωποί τους δήλωναν δημόσια ότι ο ιός δήθεν δεν μεταδίδεται με τη μετάληψη γιατί επισυμβαίνει κάποιο υπερφυσικό θαύμα...”.

 

Επιπλέον, “...δεν έχουν καμιά ανάγκη να λάβουν ιατρικές οδηγίες από συναδέλφους που σιώπησαν όταν άλλοι επιφανείς εκπρόσωποί τους εδώ και 18 μήνες εφευρίσκουν τις πιο αστείες αντιεπιστημονικές δικαιολογίες για να δικαιολογήσουν εκ των υστέρων προειλημμένες κυβερνητικές αποφάσεις...”.

 

Οι νοσοκομειακοί γιατροί δηλώνουν πως δεν πρόκειται να δεχτούν την αποκλειστική ενασχόληση του ΕΣΥ με μία μόνο νόσο, καθώς είναι άκρως επικίνδυνο για τον πληθυσμό, θίγει την εκπαίδευση των ειδκευόμενων και προωθεί την πλήρη ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περίθαλψης, καλούν τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο της Ιατρικής Σχολής Αθήνας να ανακαλέσει άμεσα την απαράδεκτη αυτή απόφαση και προειδοποιούν την πολιτική ηγεσία του υπ. Υγείας ότι θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη της συναίνεσης στον αποκλεισμό ασθενών Covid-19 από δημόσιες πανεπιστημιακές κλινικές καθώς θα είναι υπόλογη για έκθεση ασθενών σε κίνδυνο.

 

Ιδού πως ο “ελιτισμός της επιστήμης” της Ιατρικής διαμορφώνει ιδανικές συνθήκες όχι μόνο ανάπτυξης “θεωριών συνωμοσίας” αλλά και επικίνδυνης απαξίωσης του καθ' όλα δημόσιου ΕΣΥ.

 

Επίσης, η “εμβολιαστική εκστρατεία” έτσι όπως σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε από το “επιτελικό κράτος” και τους υποτελείς του πέτυχε τελικά δύο στόχους που ο ένας εξουδετερώνει τον άλλο: το “αντιεμβολιαστικό κίνημα” -δημιούργημα της “εμβολιαστικής εκστρατείας”- είναι η άρνηση της όποιας θετικότητας έχει επιτευχθεί εώς τώρα στη χώρα.

 

Αντιφατικό-αντιδραστικό αληθειοφόρο συμβάν που εξελίσσεται και σε παγκόσμιο επίπεδο μετά την άρνηση των βιοεξουσιαστών του νεοφιλελεύθερου οικονομικού φασισμού να επιβάλουν στις ληστρικές Big Pharma την άρση των πατεντών των εμβολίων ώστε να εφοδιαστούν, έστω και τη τελευταία στιγμή, οι φτωχές χώρες με τα εμβόλια και αργότερα με τα φάρμακα.

 

Μόνο έτσι θα πάψουν να παίζουν τον ρόλο της παγκόσμιας εστίας μετάλλαξης του Covid-19 -των μεταλλάξεων που ίσως ακυρώνουν τα εμβόλια.