γράφει ο 

Γιώργος Καρανίκας

 

«Δεν είναι λάθος, είναι έγκλημα», «Οι νεκροί των Τεμπών ζητούν απαντήσεις», «Θλίψη και οργή για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα», «Πάρε με όταν φτάσεις», «Τι έφταιξε...», είναι μερικά από τα πρωτοσέλιδα εφημερίδων την επόμενη ημέρα.

 

Όλα τους είναι βαμμένα με μαύρο χρώμα, όλα τους αποτυπώνουν την οργή, τη θλίψη, τον πόνο, τις ανθρώπινες ζωές που εξαϋλώθηκαν στα πρώτα βαγόνια. Όλα αναζητούν ευθύνες που κανείς δεν παίρνει.

 

Ένα προαναγγελθέν έγκλημα, για το οποίο οι εργαζόμενοι προειδοποιούσαν, επισημαίνοντας ότι «δεν θα περιμένουμε το ατύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα». Λίγες μέρες μετά, το δυστύχημα ήρθε.

 

Οι άνθρωποι δεν είναι απλά αριθμοί, ούτε σωροί μιας χρόνιας απαξίωσης.

 

Η Άντι Κουκλάδα από το  ελληνικό Vice σημειώνει ότι γράφει το κείμενο με αφορμή το πρόσφατο σιδηροδρομικό δυστύχημα και προκειμένου να αναδείξουμε πόσοι άνθρωποι έχουν χαθεί σε δυστυχήματα από το 1990 μέχρι σήμερα.

 

Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι άνθρωποι που έχουν σκοτωθεί είναι 45.762 συνολικά, εκ των οποίων οι 45.311 ενεπλάκησαν σε τροχαία. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος των αριθμών, οι άνθρωποι που έχουν σκοτωθεί είναι σχεδόν ισάριθμοι με τους κατοίκους του Πύργου Ηλείας, οι οποίοι, στην τελευταία απογραφή του 2021 ήταν 44.482 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

 

Άρα, είναι σαν να αφανίζεται μια μικρή πόλη.

 

Το πολύνεκρο δυστύχημα από τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, ωστόσο, δεν είναι το μοναδικό περιστατικό που έβαψε με μελανά χρώματα τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Αν κάνουμε μια αναδρομή από τη δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα, η χώρα έχει στιγματιστεί από μία σειρά δυστυχημάτων με πολλούς νεκρούς, σε άσφαλτο, ράγες, θάλασσα και αέρα.

 

Τα πολύνεκρα δυστυχήματα στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα

 

5 Φεβρουαρίου 1991. Το πολεμικό αεροσκάφος C-130, απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, ενώ 20 λεπτά αργότερα χάνεται από τα ραντάρ και αγνοείται επί τέσσερις ημέρες. Τελικά, τα συντρίμμια του εντοπίζονται στην κορυφή Τσατάλι, στο όρος Όρθυς, με 63 επιβαίνοντες νεκρούς. Το επίσημο πόρισμα του δυστυχήματος δεν δόθηκε στη δημοσιότητα, λόγω στρατιωτικού απορρήτου.

 

Στις 11 Σεπτεμβρίου 1994, στο δρομολόγιο Αθήνα-Βόλος, μία αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε, με τραγικό απολογισμό πέντε νεκρούς.

 

Στις 26 Δεκεμβρίου 1996, το ελληνικό εμπορικό πλοίο «Δύστος» απέπλευσε από τον Βόλο κουβαλώντας περίπου 5.300 τόνους τσιμέντο, με προορισμό τον Πειραιά.

 

17 Δεκέμβρη 1997. Ένα αεροσκάφος ουκρανικής αεροπορικής εταιρίας αναχωρεί από το Κίεβο με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Μετά από λίγο, χάνεται το ίχνος του από τα ραντάρ και συνετρίβεται στα Πιέρια όρη, παρασύροντας μαζί του 70 ανθρώπους, ανάμεσα στους οποίους οι 34 είναι ελληνικής καταγωγής. Λίγο αργότερα, ένα C-130 με πενταμελές πλήρωμα που συνεισφέρει στην αναζήτηση του αεροσκάφους, συντρίβεται στη γύρω περιοχή.

 

Τρεις ημέρες αργότερα (20 Δεκεμβρίου 1997), το Lockheed Hercules C-130 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη στο όρος Πάστρα στη δυτική Αττική, κοντά στη Τανάγρα, εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών. Πέντε άνθρωποι σκοτώθηκαν.

 

Ήταν 4 Οκτωβρίου 1999, γύρω στις 4.30 τα ξημερώματα, όταν έξι οπαδοί του ΠΑΟΚ έχασαν τη ζωή τους στα Τέμπη επιστρέφοντας από το παιχνίδι με τον Παναθηναϊκό, καθώς το τουριστικό λεωφορείο, που μετέφερε τους 77 οπαδούς συγκρούστηκε με διερχόμενο φορτηγάκι στην προσπάθειά του να κάνει προσπέραση και ανατράπηκε πέφτοντας σε χαντάκι.

 

Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000, το «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από το λιμάνι του Πειραιά με συνολικά 533 άτομα. Όταν προσεγγίζει τον λιμένα της Πάρου, λίγο μετά τις 22.00, εν μέσω ανέμων οκτώ μποφόρ, προσκρούει στις νησίδες Πόρτες. Το πλοίο έπαθε ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του και το νερό κατέκλυσε το μηχανοστάσιο, με το πλοίο να παίρνει κλίση προς τα δεξιά και να βυθίζεται μέσα σε 25 λεπτά. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα, στην οποία έχασαν τη ζωή τους 81 άνθρωποι.

 

Ένα ακόμη τροχαίο δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 13 Απρίλη 2003. Ήταν γύρω στις 19.30 όταν 21 μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας που επέστρεφαν από τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα, έχασαν τη ζωή τους.

 

Στις 11 Σεπτεμβρίου 2004, το στρατιωτικό ελικόπτερο τύπου Σινούκ που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Πέτρο και τη συνοδεία του στο Άγιο Όρος, κατέπεσε λίγο πριν προσγειωθεί, στα ανοιχτά του όρους Άθω, με τον αριθμό των νεκρών να φτάνει στους 17.

 

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 27 Σεπτεμβρίου 2004, λίγο πριν τις 10 το πρωί, ανετράπη ένα σχολικό λεωφορείο που μετέφερε 37 μαθητές και τέσσερις καθηγητές του Λυκείου Φαρκαδόνας Τρικάλων στην Αθήνα προκειμένου να παρακολουθήσουν τους Παραολυμπιακούς Αγώνες.

 

Είναι 14 Αυγούστου 2005, όταν το Boeing 737 των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways συνετρίβεται στο Γραμματικό, κατά τη διάρκεια πτήσης από την Λάρνακα στην Πράγα με απολογισμό 121 νεκρούς.

 

Είναι 5 Οκτωβρίου 2014, όταν μια νταλίκα προσκρούει πάνω σε 40 αυτοκίνητα στην Εγνατία οδό, στο ύψος του χωριού Μέση, 500 μέτρα από τον κόμβο της Βέροιας. Ο θλιβερός απολογισμός της φονικής καραμπόλας είναι πέντε νεκροί και πάνω από 20 τραυματίες.

 

Είναι 8 Ιουνίου 2018, όταν συνέβη το πολύνεκρο δυστύχημα στην Εγνατία Οδό, στο ύψος της Νέας Καρβάλης, με θλιβερό απολογισμό επτά νεκρούς, εκ των οποίων τρία παιδιά.

 

Στις 13 Αυγούστου 2021, τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους έπειτα από σύγκρουση δύο οχημάτων στον επαρχιακό δρόμο Ηλιωκόμης–Νέας Μπράφας του Δήμου Σερρών.

 

17 Ιουλίου 2022. Ένα αεροπορικό δυστύχημα σημειώθηκε λίγο μετά τις 23:00, όταν μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου Antonov-12, συνετρίβη στους πρόποδες του όρους Παγγαίου, οδηγώντας σε θάνατο το οκταμελές πλήρωμά του…..