Για συλλογή ηλεκτρονικών πληροφοριών αεροσκάφους που γύρω στις 16:00 το απόγευμα της Κυριακής 23 Μαΐου πετούσε μεταξύ Μαύρης Θάλασσας, Χαλκιδικής, Καβάλας και Θάσου κάνει λόγο με ανάρτησή του ο Καβαλιώτης Πασχάλης Παλαβούζης. 

 

Όπως αναφέρει:

 

Αμέριμνοι απολαμβάνουμε (με προσοχή) τη χαλάρωση των μέτρων και την καλυτέρευση του καιρού, αλλά εκεί ψηλά, μεταξύ 25000 και 55000 ποδών, καλά κρατεί ο Ψυχρός Πόλεμος μεταξύ των αιωνίων αντιπάλων - Αμερικανών και Ρώσων. 

 

Στις 16:15 περίπου, διήλθε πάνω από την Καβάλα στα 25000 πόδια ένα EP-3E ARIES II (Airborne Reconnaissance Integrated Electronic System) του Αμερικανικού Ναυτικού, επιστρέφοντας από πολύωρη περιπολία στη Μαύρη Θάλασσα. 

 

Δύσκολες οι συνθήκες φωτογράφισης λόγω ζέστης (heat haze), αλλά μια γεύση την πήραμε. Το τετρακινητήριο, ελικοφόρο αεροσκάφος ανήκει στη Μοίρα VQ-1 (τώρα πια ονομάζεται Fleet Reconnaissance Squadron 1 - FRS-1) και προέρχεται από ανακατασκευή και τροποποίηση παλαιότερου ανθυποβρυχιακού σκάφους P-3C, φέροντας BuNo 161410. 

 

Αυτήν την εποχή επιχειρεί από την προωθημένη βάση στη Σούδα της Κρήτης.

 

Είναι από τα πλέον προηγμένα αεροσκάφη στον κόσμο συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών (SIGINT), είτε αυτές αφορούν σε επικοινωνίες μεταξύ ατόμων (COMMINT), είτε σε ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές πάσης φύσεως (ELINT). 

 

Πέρα από το τριμελές πλήρωμα, στην άτρακτο είναι εγκατεστημένοι σταθμοί εργασίας τους οποίους χειρίζονται έμπειρα στελέχη του Αμερικανικού Ναυτικού (περίπου 20 άτομα) με ειδίκευση στην ερμηνεία των συλλεχθέντων ηλεκτρονικών πληροφοριών (data fusion). Αυτοί έχουν και την ευθύνη την άμεσης (near real time) αποστολής της ερμηνείας τους στα κέντρα διοίκησης κι ελέγχου...

 

Για την ιστορία, παρόμοια αεροσκάφη (προγενέστερων εκδόσεων) επιχειρούσαν με τη Μοίρα VQ-2 από το Ελληνικό και τη Σούδα από τα τέλη της δεκαετίας του 70. 

 

Τους τελευταίους μήνες, μετά την προσάρτηση της Κριμαίας από τους Ρώσους και την έκρυθμη κατάσταση στα Ρωσο-Ουκρανικά σύνορα, επιχειρούν στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, αλλά και πάνω από το έδαφος της Ουκρανίας ουκ ολίγα εναέρια μέσα του ΝΑΤΟ σε καθημερινή βάση! Μεταξύ αυτών και το EP-3E... 

 

Από τη Sigonella της Σικελίας απογειώνονται συνήθως ένα ανθυποβρυχιακό P-8I Poseidon (έκδοση του δημοφιλούς Boeing 737) κι ένα μη επανδρωμένο RQ-4 Global Hawk με επιχειρησιακή οροφή (το τελευταίο) πάνω από τα 50000 πόδια! 

 

Σημειωτέο πως την ώρα που επέστρεφε το EP-3E στη Σούδα περνώντας πάνω από την πόλη μας, ένα Poseidon της VP-47 σάρωνε τις θάλασσες ανοιχτά της Κριμαίας για Ρωσικά υποβρύχια. 

 

Το δε Global Hawk στην πορεία του για Μαύρη Θάλασσα περνά λίγο νότια της Χαλκιδικής και της Θάσου κι έπειτα διέρχεται από το νομό Ροδόπης προς την περιοχή παρακολούθησης. 

 

Το καρέ των εναέριων μέσων συμπληρώνει ένας παλαίμαχος (αλλά πλήρως εκσυγχρονισμένος), παλιός γνώριμος του Ελληνικού και της Σούδας... ένα RC-135W με αριθμό 64-14844.

 

Βασισμένο στο θρυλικό Boeing B707, είναι το αντίστοιχο του EP-3E, αλλά για την Αμερικανική Αεροπορία (USAF) κι έχει συμπληρώσει πολλές δεκαετίες ευδόκιμης υπηρεσίας με τα αμερικανικά χρώματα.

 

Σήμερα, όμως, είχαμε κι ένα εναέριο επεισόδιο που θύμισε περασμένες, αλλά όχι ξεχασμένες, δεκαετίες... όταν ακόμη το περιβόητο τείχος του Βερολίνου δίχαζε την "Ανατολή" από τη "Δύση". 

 

Αεροσκάφος Boeing 737-800 (SP-RSM) της Ryanair Sun (Buzz) που εκτελούσε την πτήση FR-4978 από την Αθήνα για το Βίλνιους, αναχαιτίστηκε ( ! ) από MIG-29 της πολεμικής αεροπορίας της Λευκορωσίας και οδηγήθηκε στο Μινσκ προκειμένου να συλληφθεί  δημοσιογράφος που ασκούσε κριτική στην κυβέρνηση της Λευκορωσίας!

 

Κατά τα άλλα, όλα βαίνουν καλώς...