γράφει ο 

Τάσος Αποστολίδης

 

Πιο κοντά από ποτέ είναι το σχέδιο της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ Α.Ε.) για την ανάπτυξη οικιακού δικτύου στην πόλη της Καβάλας. Στα τέλη του 2018 ανακοινώθηκε ότι πυκνώνει και ο χρόνος κατασκευής αλλά και το δίκτυο αγωγών που θα αναπτυχθεί στην πόλη. Ήδη από το πρώτο δίμηνο του 2019 μπαίνει σε εφαρμογή και το στάδιο της δημοπράτησης της κατασκευής με τις πρώτες συνδέσεις σπιτιών στην Καβάλα να αναμένονται την επόμενη χρονιά, ενώ από την τρέχουσα χρονιά θα γίνουν οικιακές συνδέσεις σε όλες τις πρωτεύουσες των γειτονικών νομών (Σέρρες, Δράμα, Ξάνθη, Κομοτηνή). 

 

Το KavalaNews.GR παρουσιάζει σήμερα τους χάρτες με το σχεδιασμό ανάπτυξης του οικιακού δικτύου φυσικού αερίου στον αστικό ιστό αλλά και τα χρονοδιαγράμματα με βάση τα οποία θα εξελιχθεί. 

 

Από μέρα σε μέρα ο διαγωνισμός, το καλοκαίρι η έναρξη κατασκευής 

Η δημοπράτηση των έργων της Καβάλας αναμένεται να δημοσιευθεί μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες και μέχρι το προσεχές καλοκαίρι θα έχουν αναδειχθεί οι ανάδοχοι που θα αναλάβουν: την κατασκευή των έργων δικτύων, την προμήθεια υλικών, την διοίκηση και επίβλεψη έργου καθώς και την λεγόμενη επιθεώρηση τρίτου μέρους. 

 

Του χρόνου οι πρώτες οικιακές συνδέσεις στην Καβάλα

Τα έργα κατασκευής των δικτύων θα έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο έως τον Δεκέμβριο του 2021, δηλαδή σε λιγότερο από τρία χρόνια. Οι πρώτοι καταναλωτές στην Καβάλα θα αρχίσουν να συνδέονται στο δίκτυο σταδιακά μέσα στην επόμενη χρονιά (2020) και οι τελευταίοι θα έχουν συνδεθεί έως το καλοκαίρι του 2023. Δεν θα χρειάζεται δηλαδή να τελειώσει όλο το δίκτυο μέχρι να γίνουν οι πρώτες συνδέσεις αλλά, αντιθέτως, σε κάθε περιοχή στην οποία θα τελειώνουν τα έργα, θα αρχίζει η εμπορική διάθεση υπηρεσιών. 

 

Υπερδιπλασιασμός του δικτύου αγωγών στην πόλη 

Η ΔΕΔΑ έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση του πρώτου σχεδιασμού της κι από τα 25 χιλιόμετρα δικτύου που αρχικώς προγραμμάτισε, τελικά θα αναπτύξει σε αυτή τη φάση δίκτυο 60 χιλιομέτρων μέσα στην πόλη. Έτσι ο εκτιμώμενος αριθμός των πρώτων συνδέσεων αναμένεται να ξεπεράσει τις 1.000

 

Το αέριο θα έρθει… εξ ανατολών 

Το φυσικό αέριο «θα μπει» στον αστικό ιστό από τα ανατολικά, από την περιοχή του Περιγιαλίου όπου στο ύψος του Στρατοπέδου Ασημακοπούλου θα φτάνει από Νέα Καρβάλη το δίκτυο μέσης πίεσης. Από εκεί θα αρχίσει δίκτυο χαμηλής πίεσης (οικιακές συνδέσεις) μέσα στην πόλη το οποίο θα έχει ενδιάμεσες διακλαδώσεις μέσης πίεσης σε πολλές συνοικίες. Μέσα στον αστικό ιστό προβλέπεται και η κατασκευή δύο Σταθμών Διανομής φυσικού αερίου.

Το πρώτο σημείο εξόδου του αγωγού αερίου στην Καβάλα αναμένεται στο δεύτερο εξάμηνο του 2020, οπότε και θα γίνουν και οι πρώτες συνδέσεις σπιτιών στην πόλη. 

 

Πιο τυχεροί οι «γείτονες»: πρώτες συνδέσεις εντός 2019 

Σημειώνεται ότι το δίκτυο φυσικού αερίου στην Καβάλα, τόσο μέσης όσο και χαμηλής πίεσης, θα φτιαχτεί από το μηδέν. Σε αντίθεση με την Καβάλα, πόλεις όπως οι Σέρρες, η Δράμα, η Ξάνθη, η Κομοτηνή και η Αλεξανδρούπολη, έχουν ήδη αναπτυγμένα τέτοια δίκτυα. Οι πόλεις αυτές (πλην Αλεξανδρούπολης) είναι πιο τυχερές γιατί από το υφιστάμενο δίκτυό τους θα γίνουν μέσα στους επόμενους κιόλας μήνες τα λεγόμενα «έργα-γέφυρες» που θα δώσουν οικιακές συνδέσεις από το προσεχές καλοκαίρι. Δηλαδή πριν αρχίσουν τα έργα επέκτασης δρόμο-δρόμο, οι συνοικίες των παραπάνω πόλεων από τις οποίες διέρχεται το υφιστάμενο δίκτυο θα απολαύσουν άμεσα τα οφέλη. 

 

Στην ίδια μοίρα Καβάλα – Αλεξανδρούπολη 

Στην Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη, οι πρώτες συνδέσεις θα γίνουν από το 2020 και μετά. Κι αν για την Καβάλα, που δεν έχει ούτε ένα μέτρο δικτύου μέσα στην πόλη, ακούγεται φυσιολογικό, για την Αλεξανδρούπολη είναι απορίας άξιον καθώς διαθέτει ήδη μεγάλο δίκτυο μέσης πίεσης που τέμνει την πόλη στα δύο αλλά κι ελαφρώς αναπτυγμένο δίκτυο χαμηλής πίεσης. 

 

Η όδευση των πρώτων αγωγών στην πόλη της Καβάλας

Στην Καβάλα, οι αγωγοί χαμηλής πίεσης θα αρχίσουν από το Στρατόπεδο Ασημακοπούλου με κατεύθυνση προς την πόλη, κάνοντας μια πρώτη διακλάδωση λίγο πριν το σχολικό συγκρότημα του Περιγιαλίου. Ο πρώτος κλάδος θα ακολουθήσει την οδό Θάσου (Σφαγεία) και από την Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, τις οδούς Βάσσου και Κολοκοτρώνη για να φέρει αέριο στο κέντρο. Ο κλάδος αυτός, μπροστά από τις Καμάρες θα διακλαδωθεί εκ νέου, με έναν αγωγό να πηγαίνει παραλιακά στο κέντρο κι από εκεί σε Αη Γιάννη, Βύρωνα και δυτικότερα και τον άλλο στις περιοχές Αγίου Παύλου, Δεξαμενής και Ποταμουδίων. 

Παράλληλα, ο δεύτερος κλάδος που ξεκινά από Περιγιάλι, θα περάσει μπροστά από τα πρατήρια καυσίμων κι από το ύψος του παιδικού σταθμού των Σφαγείων θα οδεύσει μέσω Κοδριγκτόνως, Νόρμαν και Φαβιέρου στην οδό Σαππαίων στον Τίμιο Σταυρό και από την Θεοδώρου Καβαλιώτου θα «ανηφορήσει» προς Χωράφα, Προφήτη Ηλία, Ποταμούδια και βόρειες περιοχές της Δεξαμενής. 

Στην εν λόγω περιοχή θα υπάρξουν πολλαπλές διασυνδέσεις των δύο κλάδων αλλά στη συνέχεια ακολουθούν και πάλι αυτόνομη όδευση, ο ένας κάτω από την Περιμετρική Οδό και μέσω Εβδόμης Μεραρχίας στις πάνω περιοχές του Βύρωνα κι ο άλλος παραλιακά κι από την οδό Τενέδου προς την Καλαμίτσα. 

Νέο σημείο διακλάδωσης είναι η περιοχή της Παναγούδας, κοντά στο δικαστικό μέγαρο (μνημείο Ποντίων). Από εκεί θα υπάρχει αγωγός που μέσω Αγίας Παρασκευής θα καταλήγει στο νοσοκομείο (Άγιος Σίλλας) ο οποίος προηγουμένως διακλαδώνεται για να ξανά για να δώσει αέριο στις περιοχές Αγίου Λουκά, Κηπούπολης και Καλαμίτσας για να να ενωθεί στο τέλος με τον παραλιακό κλάδο στην οδό Τενέδου, κοντά στην Ιχθυόσκαλα. 

 

Πως φαίνεται το δίκτυο στους χάρτες

Όλο το παραπάνω δίκτυο επισημαίνεται στους χάρτες με πράσινη διακεκομμένη γραμμή κι αποτελεί τις πρώτες εργασίες που προβλέπει ο «χάρτης βάσης» της ΔΕΠΑ. Με κόκκινη διακεκομμένη γραμμή φαίνονται τα σημεία διασύνδεσης του δικτύου χαμηλής πίεσης, με αγωγούς μέσης πίεσης. Τα σημεία αυτά είναι περισσότερα στα σημεία εκείνα της πόλης που υπάρχουν έντονες υψομετρικές διαφορές. 

 

Με μαύρη διακεκομμένη γραμμή εμφανίζονται όλοι οι υπόλοιποι δρόμοι, ακόμη και παράδρομοι ή αδιέξοδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις κι αυτό σε πολύ απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές, οι οποίοι θα συνδέονται στο δίκτυο χαμηλής πίεσης σταδιακά. Στόχος είναι το τελικό δίκτυο να καλύψει κάθε κτίριο της πόλης κι αυτό γιατί πρέπει να υπάρξει απόσβεση του κόστους των έργων μέσα από την αύξηση του αριθμού των συνδέσεων. 

 

Ίσως αλλάξουν οι χάρτες, όχι το χρονοδιάγραμμα

Σημειώνεται ότι το σύνολο του σχεδιασμού στο χάρτη που έχει προκύψει από τις πρώτες μελέτες ΔΕΔΑ και ΔΕΠΑ, δεν είναι οριστικό και αμετάκλητο και είναι πολύ πιθανό να αναθεωρηθεί πολλές φορές, αναλόγως με την πρόοδο των εργασιών ανά περιοχή. Οι όποιες αλλαγές ενδεχομένως προκύψουν, δεν πρέπει να επηρεάσουν το χρόνο κατασκευής, σύμφωνα με στελέχη της ΔΕΔΑ που ανέφεραν στο KavalaNews.GR ότι τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής των έργων για την ανάπτυξη του δικτύου στην Καβάλα είναι πολύ αυστηρά και πρέπει να τηρηθούν απαρέγκλιτα. 

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ