γράφει ο
Βασίλης Λωλίδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
Στη σκιά του Φαλακρού, εκεί όπου οι αμπελώνες απλώνονται ανάμεσα σε πεδιάδες και λόφους, η Δράμα δίνει ραντεβού με το τουριστικό της μέλλον.
Για δύο ημέρες, άνθρωποι της αυτοδιοίκησης, επαγγελματίες του τουρισμού, ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας συγκεντρώθηκαν με έναν κοινό σκοπό: να μιλήσουν με μία φωνή.
Να χαράξουν μια πορεία που θα ενώσει την περιοχή γύρω από ένα κοινό όραμα.
Η διημερίδα αποτέλεσε την επίσημη παρουσίαση του νέου Οργανισμού Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού (DMO), ο οποίος δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος LEADER, με τη συνεργασία των δήμων της περιοχής και ιδιωτικών φορέων.
Ο DMO έρχεται να οργανώσει, να συντονίσει και να ενισχύσει την τουριστική ανάπτυξη της Δράμας, με βάση μια κοινή στρατηγική και όραμα.
Η διημερίδα τουριστικής ανάπτυξης, που διοργανώθηκε από την Ένωση Ξενοδόχων Δράμας και τους πέντε δήμους της περιφερειακής ενότητας (Δράμας, Παρανεστίου, Προσοτσάνης, Δοξάτου και Κάτω Νευροκοπίου) δεν ήταν απλώς μια ακόμα ημερίδα.
Ήταν το αποκορύφωμα μιας μακράς και επίμονης προσπάθειας συνεργασίας, διαλόγου και σχεδιασμού.
Ήταν, ταυτόχρονα, η στιγμή που η Δράμα αναγνώρισε και ανέδειξε την ιδιαίτερή της ταυτότητα.
Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις εργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ανταλλάχθηκαν απόψεις και καταγράφηκε σε βάθος η υφιστάμενη τουριστική πραγματικότητα.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, διαμορφώθηκαν τα βασικά παραδοτέα του έργου: η εκπόνηση στοχευμένης μελέτης για την ανάπτυξη του τουρισμού και η δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας που φιλοδοξεί να αναδείξει τον πλούτο της περιοχής με σύγχρονα εργαλεία.
Α. Καλλίας: «Οι συνεργασίες είναι απαραίτητες»
«Είναι σημαντικό να δημιουργηθούν συνεργασίες», τονίζει με έμφαση, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας Άγγελος Καλλίας και συνεχίζει:
«Χωρίς συνεργασίες, ο καθένας θα κάνει το δικό του, θα μπερδεύουμε τον επισκέπτη μας, το κοινό στο οποίο θέλουμε να απευθυνθούμε και στο τέλος της ημέρας τα όποια χρήματα δαπανούμε για την προβολή - ανάδειξη οποιουδήποτε προϊόντος ή υπηρεσίας δεν θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Ο στόχος μας είναι ο στόχος που ακολουθούν όλες οι ανεπτυγμένης τουριστικά χώρες, να συσταθεί ένας οργανισμός διαχείρισης τουριστικού προϊόντος».
«Μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα που τρέξαμε», συνεχίζει ο ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας, «θελήσαμε να βάλουμε όλους τους εμπλεκόμενους να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να συνεργαστούν.
Με τους ιδιώτες - επιχειρηματίες, το πετύχαμε πιο γρήγορα. Με τους δήμους, υπήρχαν διάφορες αναστολές, οι οποίες πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε και να προχωρήσουμε όλοι μαζί στην επόμενη μέρα.
Η επόμενη μέρα απαιτεί συνεργασίες, κοινές δράσεις, ενιαία γραμμή. Έχουμε πολλά στοιχεία, τα οποία μπορεί να προβάλει ο δήμος, θα έλεγα πως είναι τα παζλ μιας ταυτότητας που πρέπει να την αναδείξουμε.
Να αναζητήσουμε για ποιο στοιχείο η Δράμα είναι γνωστή και γύρω από αυτό να οικοδομηθεί μια ενιαία ταυτότητα, ένα αφήγημα».
Ένα από τα βασικά ζητούμενα της διημερίδας ήταν η διαμόρφωση ενός κοινού αφηγήματος, ενός συνεκτικού νήματος που θα ενώνει τουριστικά και πολιτισμικά ολόκληρη την Περιφερειακή Ενότητα Δράμας και τους τέσσερις δήμους της.
Αυτό το αφήγημα βρέθηκε στον συμβολισμό και την πραγματικότητα της αμπέλου, του κρασιού και της λατρείας του θεού Διονύσου.
Η Δράμα, ως τόπος καλλιέργειας εξαιρετικών ποικιλιών σταφυλιού και παραγωγής κρασιού υψηλής ποιότητας, συνδέεται άμεσα με τον θεό του οίνου και της γιορτής.
Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλές περιοχές του νομού έχουν βρεθεί προτομές του Διονύσου, επιβεβαιώνοντας την παρουσία της λατρείας του και προσφέροντας ένα ισχυρό πολιτισμικό και μυθολογικό υπόβαθρο στην τουριστική της ταυτότητα.
Διόνυσος, κρασί, Παγγαίο το αφήγημα της Δράμας
Το κρασί, ως στοιχείο γευστικής, πολιτιστικής και κοινωνικής ταυτότητας, μπορεί να αποτελέσει τον άξονα, γύρω από τον οποίο θα αρθρωθούν εμπειρίες, διαδρομές και αφηγήσεις που θα συνδέουν την αστική με την ορεινή Δράμα, τις οινοπαραγωγικές ζώνες με τα ιστορικά και φυσικά τοπόσημα.
«Προσωπικά, πιστεύω, πως το κοινό αφήγημα που αναζητούμε είναι το κρασί», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Άγγελος Καλλίας και προσθέτει:
«Αυτός είναι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο ο επισκέπτης θα έρθει στην Δράμα και στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μακεδονίας, συνδυάζοντας την ιστορία, τον πολιτισμό, τα επισκέψιμα οινοποιία.
Το κρασί θα δώσει την ευκαιρία στον επισκέπτη να γνωρίσει και πολλά άλλα αξιοθέατα, όπως -για παράδειγμα- το σπήλαιο του Αγγίτη, τους Φιλίππους, το οχυρό του Λίσσε και τόσα άλλα.
Όλα αυτά θα είναι συμπληρωματικά στον λόγο που ο άλλος θα επισκεφθεί τη Δράμα και αυτός ο λόγος είναι ο οίνος, το κρασί. Αυτό είναι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα, εδώ διαφοροποιούμαστε.
Το κρασί συνδέει τον πολιτισμό με την ιστορία και σε αυτό βοηθάει πολύ η θεότητα του Διονύσου που λατρεύτηκε ιδιαίτερα στην περιοχή μας.
Είναι ένα μυθικό πρόσωπο, με το οποίο μπορεί να ταυτιστεί η Δράμας. Διόνυσος, κρασί, Παγγαίο είναι το τρίπτυχο που θα μπορέσει να δημιουργήσει το δικό μας αφήγημα».
Κατά τη διάρκεια της διημερίδας παρουσιάστηκε ένα πλούσιο θεματικό περιεχόμενο, μέσα από πάνελ και εισηγήσεις που ανέδειξαν τις πολλαπλές πτυχές του τουρισμού στην περιοχή.
Θέματα, όπως «Η Δράμα ως βιώσιμος και ανθεκτικός προορισμός», «οινοτουρισμός και γαστρονομία», «εμπειρίες για όλο τον χρόνο», «έξυπνες λύσεις με ψηφιακά εργαλεία και καινοτομία» όλα αυτά επιβεβαίωσαν την πρόθεση για έναν τουρισμό ουσίας, ποιότητας και διάρκειας.
Ξεχωριστή σημασία δόθηκε στο ανθρώπινο δυναμικό και τις συνέργειες μέσα από την ενότητα «συνεργασίες και ανθρώπινο δυναμικό για τον τουρισμό της Δράμας», ενώ οι αυτοδιοικητικοί φορείς μίλησαν μέσα από την ενότητα «Οι δήμοι θέτουν τους στόχους».
Η διημερίδα ολοκληρώθηκε με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας, επισφραγίζοντας τη βούληση όλων των εμπλεκόμενων μερών να εργαστούν συλλογικά για την επόμενη μέρα του τουρισμού στη Δράμα, μια μέρα που ξεκινά με όραμα, συνέργειες και ένα κοινό αφήγημα που αντλεί έμπνευση από το παρελθόν και κοιτά με σιγουριά στο μέλλον.
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ