γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Σε ιστορικό ρεκόρ οδηγείται το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης στο κλείσιμο του 2024 σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για την κίνηση που έδωσε στη δημοσιότητα η Fraport, για τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται στην Ελλάδα.

 

Η διακίνηση επιβατών στο «Μακεδονία» από την αρχή του έτους έως το τέλος Νοέμβρη, ξεπέρασε τα 6,8 εκατομμύρια επιβάτες.

 

Αυτό σημαίνει ότι ήδη μέσα στο 11μηνο έχει καταφέρει να φτάσει τα επίπεδα του 2019, δηλαδή της τελευταίας χρονιάς «κανονικότητας», πριν ο Covid προκαλέσει βαρύ πλήγμα στη διεθνή διακίνηση επιβατών.

 

Μάλιστα εκτιμάται ότι με τη συμπερίληψη της κίνησης του Δεκέμβρη, η Θεσσαλονίκη θα ξεπεράσει τα 7 εκατομμύρια αεροπορικούς επιβάτες που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ διακίνησης για το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

 

Ανεβαίνουν και τα άλλα...

 

Σε απόσταση αναπνοής από τη Θεσσαλονίκη βρίσκεται η διακίνηση επιβατών κατά το 11μηνο του 2024 στο αεροδρόμιο της Ρόδου.

 

Εκεί μάλιστα παρατηρούνται άλματα ανάπτυξης, αφού η κίνηση έχει αυξηθεί κατά +24% σε σχέση με το 2019.

 

 

Μακράν μικρότερο όλων το "Μ.Αλέξανδρος"

 

Στον αντίποδα, το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας συνεχίζει τις «χαμηλές πτήσεις» στις επιδόσεις του και αποτελεί μακράν το μικρότερο σε δύναμη αεροδρόμιο από τα 14 που διαχειρίζεται η fraport σε Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθο, Κω, Μυτιλήνη, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη και Σκιάθο.

 

Είναι μάλιστα ενδεικτικό το γεγονός ότι το 2ο μικρότερο και το 3ο μικρότερο σε διακίνηση αεροδρόμια, της Μυτιλήνης και της Σάμου αντίστοιχα έχουν 65% και 86% μεγαλύτερη διακίνηση επιβατών σε σχέση με την Καβάλα.

 

Τα στοιχεία της fraport δείχνουν ότι το «Μέγας Αλέξανδρος» αποτελεί τον «βενιαμίν» των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η γερμανική εταιρία, με διακίνηση μόλις 288.313 επιβατών κατά το 11μηνο Ιανουάριος – Δεκέμβριος 2024.

 

 

Μειώνεται συνεχώς η διακίνηση επιβατών

 

Από αυτούς, οι 230.571 επιβάτες προέρχονται από διεθνείς πτήσεις και οι 57.742 από εσωτερικές πτήσεις.

 

Σε επίπεδο στατιστικών στοιχείων, στο αεροδρόμιο της Καβάλας καταγράφεται πτώση της συνολικής διακίνησης επιβατών κατά -3,8% (στις διεθνείς ανέρχεται σε -6,7%) για το διάστημα Ιανουάριος – Νοέμβριος 2024.

 

Τα αεροδρόμια Καβάλας και Μυκόνου είναι τα μοναδικά πανελλαδικά που παρουσιάζουν πτώση της κίνησης – της Μυκόνου ωστόσο είναι 5,5 φορές μεγαλύτερο από αυτό της Καβάλας σε διακίνηση (1,6 εκ. επιβάτες).

 

 

Απώλειες 30% μέσα σε 6 χρόνια

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν μερικά χρόνια και συγκεκριμένα το 2018, η συνολική διακίνηση επιβατών στο αεροδρόμιο της Καβάλας έφτανε σχεδόν τις 407.000 άτομα.

 

Αυτό σημαίνει ότι μέσα στην τελευταία 6ετία έχουν καταγραφεί απώλειες της τάξης του 30%, προκαλώντας μεγάλο προβληματισμό στους παράγοντες του τουρισμού της περιοχής.

 

 

Μεγαλώνει της Θεσσαλονίκης,

μικραίνει της Καβάλας

 

Τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης και Καβάλας είναι τα δύο μοναδικά που διαχειρίζεται η fraport στο χερσαίο κομμάτι της βόρειας Ελλάδας.

 

Είναι πλέον εμφανές ότι το «Μακεδονία» γιγαντώνεται σε βάρος του «Μέγας Αλέξανδρος».

 

 

Η διαφορά που κάνουν οι εταιρίες low cost

 

Κι εδώ υπάρχει μία σημαντική λεπτομέρεια: από τη Θεσσαλονίκη πετούν και οι τρεις μεγάλες χαμηλού κόστους (low cost) αεροπορικές εταιρίες (RyanAir, EasyJet, Wizz), οι οποίες συνδέουν την πόλη με περίπου 25 ευρωπαϊκούς προορισμούς.

 

Από την Καβάλα δεν πετάει καμία.

 

Το 2018, για ένα διάστημα περίπου δύο μηνών, λόγω έργων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, μεγάλο μέρος των πτήσεων των εταιριών low cost εκτελέστηκε από την Καβάλα.

 

Εκείνη τη χρονιά, η διεθνής επιβατική διακίνηση επιβατών στην Καβάλα σημείωσε άλμα 26,4%.