Επιστολή με την οποία απαντά σε δημοσίευμα του KavalaNews.GR σχετικά με την ανάπτυξη δικτύου φυσικού αερίου στην πόλη της Καβάλας απέστειλε η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ Α.Ε.). 

 

Στο δημοσίευμα του KavalaNews.GR στις 22/8/2019 με τίτλο «Φυσικό αέριο: μεγάλη αδικία για την Καβάλα – τι «κρύβει» ο διαγωνισμός» γινόταν αναφορά στον διαγωνισμό που είναι σε εξέλιξη για την προμήθεια οικιακών και εμπορικών μετρητών καθώς και άλλων υλικών από τη ΔΕΔΑ για την ανάπτυξη του δικτύου στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. 

 

Από τα στοιχεία του διαγωνισμού αλλά και από τα στοιχεία τα οποία έχουν παρουσιαστεί το τελευταίο έτος (από το ΤΕΕ και άλλους φορείς) προέκυπτε μια σοβαρή ανισοκατανομή των συνδέσεων στις πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Συγκεκριμένα, σε όλες τις άλλες πόλεις της Περιφέρειας αντιστοιχούν από διπλάσιοι έως πενταπλάσιοι μετρητές. 

 

Το γραφείο Τύπου της ΔΕΔΑ διευκρινίζει μεταξύ άλλων ότι οι 260 μετρητές για την πόλη της Καβάλας είναι μόνο ένα μέρος από τους μετρητές που θα χρειαστούν καθώς θα ακολουθήσει και δεύτερη δημοπράτηση προμηθειών. 

 

Η είδηση που προκύπτει από την απάντηση της ΔΕΔΑ είναι ότι οι υποδομές, οι επεκτάσεις του δικτύου και οι αρχικές συνδέσεις θα έχουν, βάσει στόχου, ολοκληρωθεί το διάστημα 2021-2023.

 

Ωστόσο η ΔΕΔΑ τονίζει ότι υπάρχουν σοβαρότατες ελλείψεις στην Καβάλα, αρμοδιότητας του ΔΕΣΦΑ. Η βασική έλλειψη είναι ο σταθμός εξόδου από το Δίκτυο Υψηλής Πίεσης τον οποίο ο ΔΕΣΦΑ έχει προγραμματίσει να αρχίσει να κατασκευάζει το 2021, δηλαδή όταν θα έχει ήδη αρχίσει να υλοποιείται στις άλλες πόλεις το έργο του οικιακού φυσικού αερίου. Την συγκεκριμένη υποδομή διαθέτουν όλες οι άλλες πόλεις αλλά όχι η Καβάλα. 

 

Αναλυτικά, η απάντηση της ΔΕΔΑ αναφέρει: 

 

«Με αφορμή δημοσίευμα του συντάκτη κου Τάσου Αποστολίδη στο ειδησεογραφικό σάιτ KavalaNews.gr, στις 22/8/2019, υπό τον τίτλο «Φυσικό αέριο: μεγάλη αδικία για την Καβάλα – τι «κρύβει» ο διαγωνισμός», η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) Α.Ε. αποσαφηνίζει, με σκοπό την έγκυρη ενημέρωση των πολιτών, τα ακόλουθα:

 

Για την υλοποίηση συνδέσεων καταναλωτών με το δίκτυο φυσικού αερίου απαιτείται η ύπαρξη ή η προγενέστερη κατασκευή της απαραίτητης υποδομής και συγκεκριμένα:

 

-Σταθμός εξόδου από το Δίκτυο Υψηλής Πίεσης (60/19)

 

-Δίκτυο Μέσης Πίεσης το οποίο θα διανέμει το φυσικό αέριο στην πόλη 

 

-Σταθμός Διανομής φυσικού αερίου (19/4) ο οποίος θα υποβιβάζει την πίεση ώστε να τροφοδοτηθούν οι οικιακοί καταναλωτές

 

-Αστικό Δίκτυο Χαμηλής Πίεσης επί του οποίου μπορούν να υλοποιηθούν συνδέσεις

 

Σε συνέχεια των ανωτέρω, σας ενημερώνουμε ότι η πόλη της Καβάλας:

 

-Δεν διαθέτει σταθμό εξόδου από το Δίκτυο Υψηλής Πίεσης του ΔΕΣΦΑ. Η κατασκευή του σταθμού αυτού έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2021 και αποτελεί αρμοδιότητα του ΔΕΣΦΑ και όχι της ΔΕΔΑ. 

 

-Δεν διαθέτει Δίκτυο Μέσης Πίεσης

 

-Δεν διαθέτει Σταθμό Διανομής φυσικού αερίου

 

-Δεν διαθέτει Αστικό δίκτυο Χαμηλής Πίεσης

 

Η κατασκευή της παραπάνω απαραίτητης υποδομής περιορίζει τις δυνατότητες κατασκευής μεγαλύτερου όγκου συνδέσεων μέσα στο χρονικό πλαίσιο εκτέλεσης των έργων (μέχρι τα μέσα του 2023), σε σχέση με άλλες πόλεις της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης οι οποίες διαθέτουν τη βασική υποδομή του δικτύου φυσικού αερίου.

 

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η ΔΕΔΑ, στο πλαίσιο του έργου, θα κατασκευάσει 6,5 χλμ χαλύβδινου δικτύου Μέσης Πίεσης, 60 χλμ Αστικού δικτύου Χαμηλής Πίεσης και θα εγκαταστήσει Σταθμό Διανομής δημιουργώντας μία υποδομή φυσικού αερίου η οποία θα δύναται να εξυπηρετήσει μεγάλο αριθμό καταναλωτών στο μέλλον.

 

Επιπροσθέτως, η ΔΕΔΑ, μέσα στο χρονικό πλαίσιο εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου (έως το 2023) έχει προβλέψει να προβεί στη σύνδεση 765 οικιακών καταναλωτών, με προοπτική την αύξηση της διείσδυσης του φυσικού αερίου στην πόλη της Καβάλας μετά το πέρας του έργου, δηλαδή μετά το 2023.

 

Τέλος, διευκρινίζεται ότι ο αριθμός των 260 μετρητών που περιλαμβάνεται στον διαγωνισμό που δημοσιεύτηκε, αποτελεί τμήμα μόνο της συνολικής ποσότητας των μετρητών που θα απαιτηθούν για το συγκεκριμένο έργο, καθώς θα ακολουθήσει και δεύτερη δημοπράτηση προμηθειών κατά τη διάρκεια του κατασκευαστικού έργου.

 

Στόχος του έργου στην Καβάλα είναι να ολοκληρωθούν οι υποδομές, καθώς και οι επεκτάσεις του δικτύου και κάποιες αρχικές συνδέσεις στο διάστημα 2021-2023».

 

 

Το σχόλιο του KavalaNews.GR

 

Από τα όσα απαντά η ΔΕΔΑ επιβεβαιώνεται και ότι η Καβάλα είναι πίσω στον προγραμματισμό και ότι υπάρχουν ελλείψεις που οδηγούν σε διαφορετικό, σε σχέση με τις άλλες πόλεις, σχεδιασμό συνδέσεων.  

 

Το αν είναι ευθύνη της ΔΕΔΑ ή του ΔΕΣΦΑ (ΔΕΠΑ) ίσως έχει μικρή σημασία για τους πολίτες. Έχει όμως μεγάλη σημασία για όσους ασκούν διοίκηση και εκπροσωπούν τους πολίτες και τα συμφέροντά τους. 

 

Από την απάντηση της ΔΕΔΑ επιβεβαιώνεται ότι οι αιρετοί οφείλουν να πιέσουν -και να το κάνουν ταχύτατα- προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και οργανισμούς. 

 

Εν προκειμένω, οι πιέσεις πρέπει να στοχεύσουν στον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) ο οποίος για την ώρα αποτελεί 100% ιδιοκτησία της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) η οποία με τη σειρά της ελέγχεται από το ελληνικό δημόσιο (ιδιοκτήτες ΔΕΠΑ: ΤΑΙΠΕΔ 65%, ΕΛΠΕ 35%). 

 

Το γεγονός ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει περάσει αγωγό από την Καβάλα (κάτω από την όδευση του αγωγού TAP) και μάλιστα χωρίς στα «ανταποδοτικά οφέλη» να έχουν εξασφαλιστεί τα ελάχιστα απαιτούμενα για την ανάπτυξη δικτύου φυσικού αερίου στην πόλη και το νομό, όπως πχ ο Σταθμός Εξόδου, που είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη οικιακού δικτύου, πρέπει να μας προβληματίσει όλους. 

 

Επαναλαμβάνουμε: ιδού πεδίο δόξης λαμπρό για τις διοικήσεις Μουριάδη στον Δήμο Καβάλας και Μέτιου στην Περιφέρεια ΑΜΘ.