γράφει η

Στέλλα Αργυρίου

 

Τις τελευταίες ημέρες ακούγεται και επαναλαμβάνεται με ανησυχητική ευκολία η φήμη ότι «η έδρα» του αεροδρομίου της Καβάλας “Μέγας Αλέξανδρος” θα μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη.

 

Ας είμαστε σοβαροί. Ένα αεροδρόμιο δεν «μεταφέρεται».

 

Αξιοποιείται, αναβαθμίζεται ή απαξιώνεται από την αδράνεια.

 

Το «Μέγας Αλέξανδρος» εξυπηρετεί ολόκληρη την Ανατολική Μακεδονία, τη Θάσο και μεγάλο μέρος της Δράμας και του Νέστου. Αποτελεί στρατηγικό κόμβο για τουρισμό, εμπόριο και επενδύσεις.

 

Η ιδέα ότι η Καβάλα θα εξαρτάται αεροπορικά ή διοικητικά από την Αλεξανδρούπολη είναι γεωγραφικά παράλογη, οικονομικά επιζήμια και πολιτικά αδιανόητη.

 

Τι πραγματικά βρίσκεται σε εξέλιξη;

 

Σε εθνικό επίπεδο, το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) προετοιμάζει την παραχώρηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων σε ενιαίο πακέτο, στα πρότυπα του μοντέλου της Καλαμάτας.

 

Η διαδικασία στοχεύει στη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και στην προσέλκυση μεγάλων επενδυτών, όχι σε «μεταφορά υποδομών» από πόλη σε πόλη.

 

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΥΠΑ, η επιβατική κίνηση στα 24 αεροδρόμια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας παρουσίασε άνοδο 8,2% το πρώτο πεντάμηνο του 2025, με σύνολο επιβατών Ιανουαρίου–Μαΐου 2.708.965 έναντι 2.504.584 το 2024.

 

Παραδείγματα επιδόσεων:

 

 • Ηράκλειο: 1.054.181 επιβάτες (+2%)

 • Νέα Αγχίαλος: +313,8% (898 3.716)

 • Ιωάννινα: +56,1% (8.122 12.680)

 • Άραξος: +30,2% (11.940 15.544)

 • Νάξος: +24,8% (17.174 21.441)

 

Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει πραγματική ανάπτυξη στο δίκτυο, και για αυτό ακριβώς χρειάζεται δίκαιη κατανομή επενδύσεων και σαφές σχέδιο για κάθε αεροδρόμιο, συμπεριλαμβανομένου του «Μέγας Αλέξανδρος».

Ορισμένα θεωρούνται γενικά ως «γερά χαρτιά», κυρίως αυτά σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς: Πάρος, Σύρος, Νάξος, Μήλος, Κάρπαθος, Χίος, Κύθηρα, Αστυπάλαια.

 

Στην άλλη όψη βρίσκονται αεροδρόμια όπως της Κοζάνης, Καστοριάς, Αλεξανδρούπολης και Ιωαννίνων, τα οποία σήμερα εμφανίζουν μικρότερη κίνηση αλλά έχουν προοπτικές ανάπτυξης.

 

Το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας βρίσκεται σε ενδιάμεση θέση: έχει σταθερή τουριστική και εμπορική κίνηση, εξυπηρετεί τη Θάσο και μεγάλο μέρος της Ανατολικής Μακεδονίας και ο ρόλος του πρέπει να διασφαλιστεί και να ενισχυθεί.

 

Η Αλεξανδρούπολη δεν πρέπει να θεωρείται «αντίπαλος» που προορίζεται να απορροφήσει την Καβάλα. Είναι ένα ξεχωριστό αεροδρόμιο με διαφορετικό προφίλ, που μπορεί να αναπτυχθεί παράλληλα, αλλά όχι μέσω διοικητικής μεταφοράς της έδρας άλλου αεροδρομίου.

 

Αντί λοιπόν να αναπαράγουμε φήμες και να κυνηγάμε τις εξελίξεις, ας απαιτήσουμε διαφάνεια, συμμετοχή και αναπτυξιακή δικαιοσύνη.

 

Συγκεκριμένα, να ζητηθούν δημόσια και γραπτώς απαντήσεις για:

 

 • Τη θέση του αεροδρομίου της Καβάλας στο νέο χάρτη των 22 αεροδρομίων.

 • Αν θα παραμείνει ισότιμο αεροπορικό κέντρο ή αν προβλέπεται υποβάθμιση σε «δορυφορικό» της Αλεξανδρούπολης.

 • Το επενδυτικό πλάνο αναβάθμισης του «Μέγας Αλέξανδρος» (χρονοδιαγράμματα, ποσά, έργα υποδομών).

 • Τη διοικητική του υπόσταση: αν θα διατηρήσει τοπική διεύθυνση και αρμοδιότητες ή αν οι αποφάσεις θα συγκεντρωθούν εκτός Καβάλας.

 

Γιατί άλλο πράγμα είναι η δημιουργία ενιαίου διαχειριστικού σχήματος για λόγους αποδοτικότητας, κι άλλο να συγκεντρώνονται οι αρμοδιότητες και οι επενδυτικές προτεραιότητες μακριά από την Καβάλα.

 

Η Καβάλα δεν έχει ανάγκη από «μεταφορά».

Έχει ανάγκη από όραμα, επένδυση και φωνή.

Και κυρίως, από τη βεβαιότητα ότι κανένα κέντρο αποφάσεων δεν θα σχεδιάζει κατά προτεραιότητα ερήμην της.