Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητείται, σήμερα, Πέμπτη 14 Ιουνίου 2024, και τίθεται προς ψήφιση το νομοσχέδιο για τη παραχώρηση του εμπορικού λιμένα της Καβάλας.

 

Οι αντιδράσεις του ΚΚΕ που δεν είχε ψηφίσει το σχέδιο νόμου στην αρμόδια επιτροπή της βουλής:

 

«Λιμάνια είτε υπό "δημόσιο έλεγχο" είτε ιδιωτικοποιημένα, τα οποία όμως λειτουργούν στην ανταγωνιστική ζούγκλα του καπιταλισμού για τα συμφέροντα των ομίλων και του ΝΑΤΟ ή λιμάνια στα χέρια του λαού για τις δικές του ανάγκες»,

 

αυτό τόνισε πως είναι το πραγματικό και ουσιαστικό δίλημμα για τον λαό ο Γιάννης Δελής, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας στη Βουλή.

 

Ο Γ. Δελής εξήγησε, πιο συγκεκριμένα, πως πρόκειται για το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνεται στην πραγματικότητα η ιδιωτικοποίηση του εν λόγω λιμανιού, τονίζοντας πως σε τέτοια στρατηγικά ζητήματα τα άλλα κόμματα συμπλέουν στην ουσία με την κυβέρνηση, δεδομένου ότι το ΚΚΕ από την πρώτη κιόλας στιγμή καταψήφισε και κατήγγειλε τη σύμβαση, ενώ οι υπόλοιποι επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια, θέτοντας ως ζητήματα δήθεν το ύψος του τιμήματος της υποπαραχώρησης και την έλλειψη κάποιου masterplan.

 

Τόνισε ότι όλα τα κόμματα δεσμεύονται απέναντι στα «σημερινά ευαγγέλια της καπιταλιστικής ανάπτυξης», όπως οι επενδύσεις και η «πράσινη μετάβαση», αλλά και πως ομολογούν τη στρατηγική τους σύμπλευση, κάνοντας λόγο για την περιβόητη «συνέχεια του κράτους» που συναντάται και στην περίπτωση του λιμανιού της Καβάλας, καθώς ήδη από το 2001 έχουν γίνει κινήσεις προς την ιδιωτικοποίησή του, ενώ, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γ. Δελής, 

 

σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ συνάπτει τη σύμβαση υπο-παραχώρησης βασισμένη σε νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

 

Ο βουλευτής του ΚΚΕ στάθηκε και στην υψηλή σημασία που έχουν και τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, αλλά και της Ηγουμενίτσας και της Θεσσαλονίκης, αποκαλώντας τα όλα μαζί «Εγνατία των λιμανιών», στην προσπάθεια των ΗΠΑ να υλοποιήσουν τους γεωπολιτικούς και ιμπεριαλιστικούς τους σχεδιασμούς, όπως και στην επιδίωξη, παράλληλα, της ελληνικής αστικής τάξης και των κομμάτων της να ενταχθεί η χώρα σε αυτούς για να πάρει και το ελληνικό κεφάλαιο το δικό του κομμάτι από «την ιμπεριαλιστική λεία».

 

Ειδική αναφορά έκανε, μάλιστα, και σε δημοσίευμα τοπικού ΜΜΕ της Καβάλας που δεν έχει διαψευστεί για συνάντηση που είχαν λίγο μετά την υπερψήφιση της σύμβασης στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή εκπρόσωποι των εταιρειών, ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας και το πολιτικό προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και συζήτησαν την αμερικανική πρόθεση να αξιοποιηθεί άμεσα το λιμάνι για τα πλοία τους, υπενθυμίζοντας, σε αυτό το σημείο, και τα λόγια του πρώην πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ ότι μετά το «δεξί παπούτσι», δηλαδή το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, πρέπει να πάρουν και το «αριστερό», δηλαδή το λιμάνι της Καβάλας.

 

Στη συνέχεια, δήλωσε πως το ΚΚΕ καταψηφίζει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εξηγώντας πως απέναντι σε κόμματα με στρατηγική σύμπλευση, που στηρίζουν και την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απελευθέρωση των Μεταφορών «που υλοποιείται μεθοδικά και σχεδιασμένα από όλες τις κυβερνήσεις», μόνη διέξοδος μπορεί να αποτελέσει η πρόταση του ΚΚΕ, σημειώνοντας πως μόνο με ένα ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες μπορούν εργαζόμενοι και λαός να απολαύσουν σύγχρονες ασφαλείς λαϊκές μεταφορές.

 

«Μόνο τότε τα λιμάνια της χώρας θα μπορούν να σχεδιάζονται, να λειτουργούν, να επεκτείνονται με κριτήριο την κοινωνική ευημερία. Γιατί σ' αυτό το γόνιμο έδαφος, όπου ο σκοπός της παραγωγής δεν θα είναι πλέον το κέρδος μιας χούφτας μεγαλομετόχων, μπορεί να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας προς όφελος του λαού»,

 

ανέφερε χαρακτηριστικά στο τέλος.

Την αντίθεσή του στο πλαίσιο της συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου για τη σύμβαση ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Καβάλας εξέφρασε στην ΕΕ και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος ο οποίος υποστήριξε πως δεν ήταν συγκυριακή και ευκαιριακή η άνοδος του ΚΚΕ στις Ευρωεκλογές, ακριβώς επειδή ήταν το μόνο Κόμμα που έθεσε στο επίκεντρο της συζήτησης τα προβλήματα που βιώνει ο λαός ως αποτέλεσμα της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ανέδειξε και τον στόχο της αποδέσμευσης από αυτήν με την εργατική τάξη στην εξουσία.

 

Μιλώντας για το νομοσχέδιο, ο Ν. Καραθανασόπουλος υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ την κρίνει επικίνδυνη, γιατί μπλέκει τη χώρα όλο και πιο βαθιά στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και φέρνει όλο και πιο κοντά τον κίνδυνο πολεμικών αντιποίνων.

 

Εξήγησε ότι τα λιμάνια αποτελούν στρατηγικές υποδομές για την εξυπηρέτηση των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών και πως λόγω του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία και της ελληνικής εμπλοκής σε αυτόν, αναβαθμίζεται ο ρόλος των υποδομών στη Β. Ελλάδα, με την «Εγνατία των λιμανιών», δηλαδή τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, να διευκολύνει τη μεταφορά στρατευμάτων του ΝΑΤΟ στη Βορειοανατολική Ευρώπη και να αξιοποιούνται ως εναλλακτική οδός σε σχέση με τα στενά του Βοσπόρου.

 

Επίσης, υπογράμμισε ότι τα λιμάνια αποτελούν και αναπόσπαστο κομμάτι των αμερικανοΝΑΤΟϊκών βάσεων, οι οποίες με τη στήριξη όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων βρίσκονται σε πολλά διαφορετικά σημεία της χώρας, μετατρέποντάς την Ελλάδα και σε στόχο αντιποίνων των αντίπαλων ιμπεριαλιστικών κέντρων.

 

Τέλος, ο Ν. Καραθανασόπουλος τόνισε ότι η ούτε η πράσινη ανάπτυξη, για παράδειγμα, δεν είναι η απάντηση στα μεγάλα προβλήματα που βιώνει η εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα, αλλά επιδεινώνει την κατάσταση. Αντίθετα η μοναδική λύση είναι ο σοσιαλισμός, γιατί τότε τα λιμάνια στα χέρια των εργαζομένων μπορούν να γίνουν πραγματικός μοχλός ανάπτυξης για τον λαό και με κεντρικό σχεδιασμό να τεθούν στην υπηρεσία της ικανοποίησης κοινωνικών αναγκών, όπως η μετακίνηση και η αναψυχή.