γράφει ο
Τάσος Αποστολίδης

 

Η Θεσσαλονίκη γιόρτασε την περασμένη Κυριακή την πρώτη ταυτόχρονη άφιξη δύο κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της, όμως στην Καβάλα αυτό είναι μια μάλλον συνηθισμένη εικόνα.

 

Οι διπλές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο μικρό, σχετικά με τη Θεσσαλονίκη, λιμάνι της είναι τακτικές. Μάλιστα πριν λίγους μήνες έφτασαν ταυτόχρονα στην πόλη τρία μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Οι φωτογραφικές μηχανές και τα κινητά τηλέφωνα πήραν φωτιά.

 

Πριν λίγα χρόνια, το 2015 παρατηρήθηκε πρωτοφανής συνωστισμός με ταυτόχρονο ελλιμενισμό πέντε μεγάλων πλοίων: δύο κρουαζιερόπλοιων, δύο επιβατικών πλοίων για τα νησιά του Αιγαίου κι ενός καταμαράν.

 

Ως περιοχή, η Καβάλα έχει επενδύσει πόρους και δυνάμεις την τελευταία δεκαετία στον τουρισμό κρουαζιέρας και προσπαθεί να σταθεί στον μεγάλο ανταγωνισμό που αναπτύσσεται αφού βρίσκεται ανάμεσα σε δύο σημαντικά λιμάνια: της Θεσσαλονίκης και της Κωνσταντινούπολης. Στην Καβάλα καταστρώθηκε «σχέδιο διεκδίκησης» από τον δήμο και τη δημοτική επιχείρηση που ασχολείται με την ανάπτυξη του τουρισμού, σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Καβάλας και τον τοπικό Οργανισμό Λιμένα (ΟΛΚ).

 

Το κεντρικό λιμάνι «Απόστολος Παύλος» μέσα στην πόλη είναι ένα από τα παλαιότερα λιμάνια της χώρας. Αποτελεί ένα από τα 8 λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας στη χώρα που είναι ιδρυτικά μέλη της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας. Η λιμενική του υποδομή έχει ως έτος ίδρυσης το 1919 όμως ως πόλη-λιμάνι η Καβάλα είχε ιδρυθεί από Θάσιους αποίκους στα τέλη 7ου π.Χ. αιώνα. Το λιμάνι άρχισε να παίρνει τη σημερινή του μορφή και μέγεθος όταν το 1929 ο Ελευθέριος Βενιζέλος τοποθέτησε τον θεμέλιο λίθο για την έναρξη των εργασιών κατασκευής.

 

«Πρώτη φορά βλέπω πόλη να έχει στραμμένα τα νώτα της προς την θάλασσα» είχε πει ο τότε πρωθυπουργός για την Καβάλα η οποία είχε απελευθερωθεί λίγα χρόνια πριν. Το βασικό έργο του λιμανιού ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1930 και ο υπήνεμος μόλος του επιμηκύνθηκε μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Το λιμάνι γνώρισε περιόδους πρωτοπορίας και μεγάλης ακμής, έχοντας έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα.

 

Τις τελευταίες δεκαετίες, με την λειτουργία του εμπορικού λιμανιού «Φίλιππος Β΄» στην περιοχή της Νέας Καρβάλης, το παλιό λιμάνι της Καβάλας άλλαξε φυσιογνωμία και επικεντρώθηκε στην τουριστική ανάπτυξη.

 

Οι επιδόσεις της Καβάλας στην υποδοχή κρουαζιέρας είναι σημαντικές αν και σημειώθηκαν αρκετά σκαμπανεβάσματα χρόνο με το χρόνο. Εκτός από την περίοδο της πανδημίας, κατά την οποία το συγκεκριμένο είδος τουρισμού δέχθηκε τεράστιο πλήγμα παγκοσμίως, τις υπόλοιπες τουριστικές σεζόν οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην Καβάλα είχαν τα πάνω και τα κάτω τους. Ως περίοδος ακμής θεωρείται η τετραετία 2013-2016 ενώ το ρεκόρ καταγράφηκε το 2022 με 35 αφίξεις.

 

Η φετινή χρονιά φαίνεται ότι θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα αφού στην τουριστική περίοδο από Απρίλιο έως Νοέμβριο περιλαμβάνονται 32 αφίξεις, ορισμένες που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και οι υπόλοιπες έχουν επιβεβαιωθεί ως προς τον προγραμματισμό τους.

 

Το λιμάνι της Καβάλας

 

Το επιβατικό λιμάνι της Καβάλας βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, κάτω από τη γραφική χερσόνησο της Παναγίας. Διαθέτει χερσαία ζώνη 190.000 τετραγωνικών μέτρων και κρηπιδώματα με συνολικό μήκος περίπου 2 χιλιομέτρων. Το λιμάνι έχει βάθη από 7 έως 14 μέτρα, έχοντας τη δυνατότητα να φιλοξενήσει πλοία με μεγάλο βύθισμα. Στη χερσαία ζώνη λειτουργεί επιβατηγός σταθμός, σταθμός ΕΚΑΒ και πολύ μεγάλος χώρος στάθμευσης ΙΧ αυτοκινήτων και τουριστικών λεωφορείων.

 

Το λιμάνι αποτελεί αφετηρία και τερματικό σταθμό για τα δρομολόγια που συνδέουν τα νησιά του Αιγαίου όμως βάσει πρωτοκόλλου δίνει προτεραιότητα ελλιμενισμού στα κρουαζιερόπλοια. Με τα έργα επέκτασης και ενίσχυσης, το λιμάνι διαθέτει σήμερα συνολικά περίπου 500 μέτρα για να φιλοξενήσει μεγάλα κρουαζιερόπλοια και 160 μέτρα για κρουαζιερόπλοια μέσου μεγέθους. Τα τελευταία χρόνια έχει προβλεφθεί και προετοιμαστεί η ανάπτυξη και λειτουργία τερματικού σταθμού υδροπλάνων.

 

Η ταυτόχρονη περιήγηση χιλιάδων επιβατών κρουαζιερόπλοιων μέσα στην πόλη της Καβάλας, που παρατηρείται κυρίως στις διπλές ή τριπλές αφίξεις, σε συνδυασμό με τη ραγδαία τουριστική ανάπτυξη της πόλης από το 2017 και μετά, έχει ανοίξει τώρα τη συζήτηση για επέκταση του ωραρίου των καταστημάτων της αγοράς, στα πρότυπα των μεγάλων τουριστικών προορισμών.

 

* Δημοσιεύτηκε στη «ΜτΚ» στις 03/04.06.2023