Μέσα από μια εκπληκτική συλλογή άνω των 100 ραδιοφώνων, ο Δραμινός συλλέκτης Σοφρώνιος Μαρκίδης παρουσιάζει όλη την ιστορία του ραδιοφώνου.
Μια ακόμα έκθεση, ταξίδι στην ιστορία, που αποτελεί εμπειρία για μικρούς και μεγάλους. Μνήμες που έρχονται στο μυαλό από το κοντινό ή το πιο μακρινό παρελθόν και καινουργιες γνώσεις που εμπλουτίζουν τη ζωή.
Ανοιχτή μέχρι αρχές Ιουνίου η έκθεση από Πέμπτη μέχρι Κυριακή, πρωί και απόγευμα.
Το ρεπορτάζ και οι φωτογραφίες είναι του Βασίλη Λωλίδη όπως δημοσιεύτηκε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο
Ένα μοναδικό ταξίδι στην ιστορία του ραδιοφώνου, παρουσιάζεται στο Μαρμάρινο Σπίτι της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, στο πάρκο των πηγών της Αγίας Βαρβάρας, στην πόλη της Δράμας. Μέσα από μια μοναδική συλλογή, που αριθμεί πάνω από εκατό ραδιοφωνικές συσκευές, που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1920 έως και τη δεκαετία του 1960, ζωντανεύει όλη η ιστορία του ραδιοφώνου, φέρνοντας στο μυαλό αναμνήσεις από περασμένα χρόνια, τότε που το ραδιόφωνο ήταν το μοναδικό μέσο διασκέδασης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.
Μικροί και μεγάλοι επισκέπτες εντυπωσιάζονται όχι μόνο από τον αριθμό των ραδιοφωνικών συσκευών που φιλοξενούνται στο ισόγειο του Μαρμάρινου Σπιτιού, αλλά κυρίως από την υψηλή αισθητική τους. Ραδιόφωνα κατασκευασμένα εξολοκλήρου στο χέρι, από το καλύτερο ξύλο, με εξαιρετικό φινίρισμα, με σκαλισμένες καμπίνες, με μεταλλικές λεπτομέρειες. Ραδιόφωνα που έγραψαν ιστορία κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, που το όνομά τους συνδέθηκε με σημαντικές προσωπικότητες και γεγονότα.
Παλιές διαφημιστικές αφισέτες, που εκτίθενται στον χώρο της έκθεσης, συνοδεύουν πολλά από τα μοντέλα ραδιοφώνων που βγήκαν στην αγορά σχεδόν πριν από εκατό χρόνια. Ο επισκέπτης θαυμάζει τις παλιές διαφημίσεις και ακριβώς από κάτω αντικρίζει με δέος τα πρωτότυπα μοντέλα των παλιών ραδιοφώνων.
Από τις ογκώδεις συσκευές στα φινετσάτα τρανζίστορ
Όλη η εξέλιξη του ραδιοφώνου από τις ογκώδεις και κάποιες φορές επιβλητικές συσκευές των αρχών των δεκαετιών του ‘20 μέχρι του ‘30, μέχρι τα φινετσάτα τρανζίστορ του ‘50 και του ‘60 παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση, με τίτλο «Μέρες Ραδιοφώνου».
Ο Δραμινός συλλέκτης και φυσικός Σωφρόνιος Μαρκίδης είναι ο άνθρωπος πίσω απ’ αυτή την εξαιρετική έκθεση, ενώ τα ραδιόφωνα που παρουσιάζονται προέρχονται από τις συλλογές του ίδιου, καθώς και των Νίκου Γκιαούρη, Αναστάσιου Καραπαναγιωτίδη και Άρη Θεοδωρίδη.
Ο κ. Μαρκίδης όχι μόνο συγκέντρωσε και συντήρησε τα παλιά ραδιόφωνα, αλλά κατάφερε, με προσωπική δουλειά και κόπο, να τα καταστήσει εκ νέου λειτουργικά- στον βαθμό που αυτό είναι εφικτό.
«Αντιλαμβάνεται κάποιος ότι ένα ραδιόφωνο κατασκευασμένο πριν από εβδομήντα ή ογδόντα χρόνια είναι δύσκολο να παραμένει απόλυτα λειτουργικό. Τα ανταλλακτικά δεν υπάρχουν πλέον. Μια αντίσταση ή κάποιος πυκνωτής μπορεί να βρεθούν, αλλά όταν καούν οι λυχνίες είναι δύσκολο να αντικατασταθούν, καθώς δεν υπάρχουν, οπότε σε αυτή την περίπτωση πρέπει να βρεις κάποια πατέντα. Σε κάθε περίπτωση, δικός μου στόχος δεν είναι απλώς η συλλογή των ραδιοφώνων. Θέλω αυτά που θα βρω να τα επαναφέρω στην αρχική τους κατάσταση μέσα από προσωπική δουλειά», εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Μαρκίδης.
Η μεγάλη αγάπη για το ραδιόφωνο
Γεννημένος και μεγαλωμένος στη Δράμα, ο κ. Μαρκίδης ασχολήθηκε από μικρός με τον φυσικό κόσμο και την ερμηνεία του. Όντας ακόμα μαθητής του δημοτικού κατασκεύασε έναν φωτεινό παντογνώστη, ένα παιχνίδι γνώσεων της εποχής, που η λειτουργία του βασιζόταν σε ηλεκτρικό κύκλωμα, ενώ επιχειρεί και καταφέρνει να κατασκευάσει κι έναν τηλέγραφο. Στα χρόνια των γυμνασιακών του σπουδών μαθήτευσε κοντά σ' έναν ραδιοτέχνη της πόλης κι εκεί ξεκινάει το δικό του ταξίδι στον κόσμο του ραδιοφώνου.
Σπουδάζει φυσικός στο ΑΠΘ και υπηρετεί ως καθηγητής σε σχολεία της μέσης εκπαίδευσης. Όποιος μαθητής τον πετύχει σε μια από τις ξεναγήσεις στη διάρκεια της έκθεσης είναι σίγουρο πως θα ανακαλύψει έναν καινούργιο κόσμο μέσα από τη Φυσική και τον ηλεκτρομαγνητισμό, ενώ είναι σίγουρο πως θα λατρέψει το ραδιόφωνο. Πειραματικές διατάξεις του και κατασκευές βρίσκονται σήμερα στο μουσείο τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ», στη Θεσσαλονίκη, όπου έχουν ενταχθεί σε εκπαιδευτικά προγράμματα.