Ο κρατικός προϋπολογισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς μηχανισμούς αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου προς όφελος του κεφαλαίου. Συμπληρωματικά σε αυτή την κατεύθυνση δρουν και οι προϋπολογισμοί των Δήμων.
Οι προϋπολογισμοί των Δήμων, με νόμο του 2014, ευθυγραμμίζονται με τους κρατικούς προϋπολογισμούς που είναι προσαρμοσμένοι στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, με κύριο άξονα τη μείωση της χρηματοδότησης τους από το κράτος.
Γνωστές οι μειώσεις στο διάστημα 2009-2014 (-62%+) με επιπλέον άλλο ένα -45% στο 2015 σε σχέση με το 2014. Στην ίδια λογική των μειώσεων είναι και η αναγκαστική μεταφορά των αποθεματικών και διαθέσιμων των δήμων στην ΤτΕ, που αποφάσισε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τη γνωστή ΠΝΠ, πράξη που μονιμοποιεί το 3ο ΄΄αριστερό΄΄ μνημόνιο, αφού προβλέπει η διαχείριση των μετρητών όλων των φορέων να περάσει σε ενιαίο λογαριασμό του δημοσίου ως το τέλος Δεκέμβρη. Φυσικά έπεται συνέχεια στις μειώσεις αφού με το νέο μεσοπρόθεσμο, για τη διετία 2017-2019 προβλέπεται μείωση της τάξης του 23% σε σχέση με το 2015.
Στόχος αυτής της δημοσιονομικής πειθάρχησης και των προϋπολογισμών είναι η προώθηση των αναδιαρθρώσεων στους δήμους, όπου κοινός παρονομαστής είναι: οι δραματικές περικοπές πόρων, η συρρίκνωση των κοινωνικών υποδομών, η ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και έργων, η ώθηση των δήμων στον τραπεζικό δανεισμό, η ένταση της υπερφορολόγησης των δημοτών, η αντικατάσταση μόνιμου προσωπικού με προσωπικό ποικίλων ελαστικών κακοπληρωμένων εργασιακών σχέσεων, με δράσεις μέσα από ΜΚΟ, συνεταιριστικές επιχειρήσεις, 2μηνα, 5μηνα, εθελοντισμός.
Αυτή η στρατηγική των αναδιαρθρώσεων φέρνει σε πρώτο πλάνο την επιβάρυνση των λαϊκών νοικοκυριών με τη διεύρυνση της λεγόμενης ανταπόδοσης και τις ιδιωτικοποιήσεις. Έτσι έχουμε με την πρακτική της ανταπόδοσης να περνούν σε αυτή τη λογική ο τομέας της καθαριότητας, τα νεκροταφεία, οι υπηρεσίες ύδρευσης, οι παιδικοί σταθμοί, δραστηριότητες πολιτισμού και αθλητισμού.
Φυσικά όλη αυτή η πορεία, δηλαδή η αντιλαϊκή δημοσιονομική προσαρμογή, βρίσκεται κάτω από το άγρυπνο μάτι της κρατικής εξουσίας, με την θέσπιση του «Οικονομικού Παρατηρητήριου» από τους προηγούμενους μνημονιακούς ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, που άλλαξαν οι επόμενοι αριστεροί μνημονιακοί με την «Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης των ΟΤΑ».
Αυτή η κατάσταση με το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής πειθάρχησης, που βρίσκει πολλούς πρόθυμους να υλοποιήσουν, μηδέ της ΚΕΔΕ εξαιρουμένης, καθώς και με τις νέες μνημονιακές κατευθύνσεις, θα οδηγήσει σε χρεωκοπία πολλούς δήμους.
Ο προϋπολογισμός που μας φέρνει η διοίκηση του δήμου να εγκρίνουμε εφαρμόζει κατά γράμμα τις κατευθύνσεις της κεντρικής διοίκησης. Η όλη φιλοσοφία του δείχνει ότι έχουν παραδοθεί, έχουν σηκώσει άσπρη σημαία, πετάξανε την πετσέτα στο καναβάτσο, από το να κάνουν το παραμικρό, από το διεκδικήσουν, από τα να αγωνιστούν για την ανατροπή αυτής της κατάστασης.
Πρώτα και κύρια είναι ένας προϋπολογισμός λιτός, που αν συνυπολογίσουμε και το βαθμό υλοποίησης του, τότε δεν αξίζει τον κόπο να συζητάμε:
Προϋπολογίζονται έσοδα 57 εκ. € για το ’16, τη στιγμή που το ’15 προϋπολογίστηκαν 75 εκ. € και εκτελέστηκαν ούτε καν τα μισά (36,5 εκ. €), δηλαδή είναι πέρα για πέρα και αυτός όπως και του ’15, εικονικός.
Ακόμη χειρότερα αποτυπώνεται η κατάσταση στα έξοδα, προϋπολογίζονται για το ’16 57,2 εκ. € ενώ για το ’15 ήταν 72,7 εκ. € προϋπολογισθέντα, με 25.8 εκ. € εκτελεσθέντα, δηλαδή πολύ πιο κάτω από τα μισά..
Ορισμένα στοιχεία του προϋπολογισμού που δείχνουν ανάγλυφα την φορομπηχτική ταχτική και την παραίτηση από την διεκδίκηση πόρων από τα παλιά και νέα παρακρατηθέντα των δήμων:
Κωδ. 0122.0001Τέλος Λαϊκής Καβάλας-Κρηνίδων από μηδέν προϋπολογισθέντα για το ’15 το κάνουν 90.000 € για το ’16.
Κωδ. 0311.0003 Τέλος καθαριότητας-φωτισμού από 8 χιλ. € προϋπολογισθέντα το ’15 (2.2 χιλ. € εκτελεσθέντα) το κάνουν 42,8 χιλ. € για το ’16
Κωδ. 041 Έσοδα νεκροταφείων από 315.000 € προϋπολογισθέντα το ’15 (274.263 € εκτελεσθέντα) το κάνουν 405.340 € για το ’16.
Κωδ. 0511 Φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων από 353.000 € προϋπολογισθέντα για το ’15 (268.584 χιλ. € εκτελεσθέντα) το κάνουν 492.079 € για το ’16.
Κωδ. 3221.0001 Πρόστιμα ΚΟΚ από 857,5 χιλ. € προϋπολογισθέντα για το ’15 το κάνουν 1,6 εκ. € για το ’16.
Στην ίδια κατεύθυνση, δηλ. έσοδα από τους καβαλιώτες, ενώ τα έσοδα από τη κεντρική διοίκηση είναι μειωμένα, «για τη σωτηρία της χώρας» και ας αναστενάζουν οι καβαλιώτες που θα πληρώσουν το μάρμαρο, έχουμε:
Κωδ. 1211 Επιχορήγηση από εθν. πόρους από 55 χιλ. € το ’15 προϋπολογισθέντα, το κάνουν 25 χιλ. € για το ’16.
Κωδ. 1211.0003 Επιχορήγηση για πυροπροστασία από 42,9 χιλ. € το ’15 προϋπολογισθέντα, το κάνουν μηδέν € για το ’16. .
Εκεί που η κατάσταση είναι τραγική αφορά στα έργα που προϋπολογίζονται, άλλωστε το τεχνικό πρόγραμμα που ψηφίστηκε τα λέει όλα:
Τα κονδύλια της ΣΑΤΑ έχουν ελαχιστοποιηθεί (-83,75% στο διάστημα 2009-13) και από ότι φαίνεται πάμε για μηδενισμό, με αποτέλεσμα μια σειρά από υποδομές στην άθληση, στον πολιτισμό να καταρρέουν, από την έλλειψη συντήρησης, λόγω μέσων και προσωπικού. Ανάλογη και η κατάσταση με τη συντήρηση των σχολικών κτηρίων που είναι πλημμελής ή ανύπαρκτη. Το πετσόκομμα της ΣΑΤΑ αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό:
Κωδ. 13 ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ από 21.5εκ. € προϋπολογισθέντα για το ’15 (1.5 εκ. € εκτελεσθέντα) το κάνουν 6.2 εκ. € για το ’16.
Κωδ. 1322 Χρηματοδοτήσεις από Κεντρικούς φορείς από 1.9 εκ. προϋπολογισθέντα για το ’15, το κάνουν μηδέν € για το ’16.
Στο σκέλος των ΕΣΠΑ 2014-2015 που αφορούν βέβαια σε έργα που ως επί το πλείστον βάζουν στο περιθώριο τις λαϊκές ανάγκες σε υπηρεσίες, υποδομές και έργα, όπως είναι ζητήματα αντισεισμικής θωράκισης, αντιπλημμυρικής-αντιπυρικής προστασίας, κοινωνικών υποδομών υγείας και πρόνοιας, αλλά αφορούν σε έργα που ιεραρχούνται πλήρως στις ανάγκες ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των μεγαλοεπιχειρήσεων και κατασκευαστικών ομίλων, σε αυτό το πρόγραμμα έργων δείχνει η διοίκηση πράγματι ότι έχει σηκώσει τα χέρια, αφού και εδώ προϋπολογίζουν στην κυριολεξία ψίχουλα και ούτε καν δείχνουν διάθεση να διεκδικήσουν περισσότερα κονδύλια, τα οποία θα μπορούσαν με την σωστή αξιοποίησή τους να ανακουφίσουν πράγματι λαϊκές ανάγκες, όπως είναι για παράδειγμα τα αντιπλημμυρικά έργα στα τενάγη, για τα οποία βέβαια η διοίκηση δηλώνει αναρμόδια, ενώ κατά την άποψη μας, είναι η πλέον αρμόδια, γιατί και οι αγρότες των τεναγών είναι δημότες του Δήμου μας, εκτός και αν υπάρχει άλλη άποψη:
Κωδ. 1328 πρόγραμμα ΕΣΠΑ από 15,6 € προϋπολογισθέντα για το ’15 (1,0 εκ. € εκτελεσθέντα) το κάνουν 4,8.εκ. € για το ’16.
Σε ότι αφορά τα έξοδα προκύπτει:
Η μεγάλη απομείωση του προσωπικού η οποία φαίνεται από τις μειώσεις στα έξοδα που αφορούν συνολικά δαπάνες για το προσωπικό (κυρίως από έξοδα προς τρίτους, δηλ. κρατήσεις εργαζόμενων που αποδίδονται, κωδ. 82 έξοδα), οι οποίες μειώσεις βέβαια οφείλονται και στις μειώσεις των αμοιβών των εργαζόμενων στο δήμο που έγιναν και συνεχίζονται να γίνονται, λόγω της αντιλαϊκής πολιτικής που εφαρμόζουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις για την μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί η γύμνια που υπάρχει στα νέα έργα, που δείχνει καθαρά τη διαχειριστική λογική της μιζέριας που επιβάλει η κυβερνητική πολιτική, δηλαδή θέλεις έργα «βρες τα χρήματα και κάντα», από τον κεντρικό προϋπολογισμό μην περιμένεις τίποτε:
Κωδ. 73 Έργα από 20.1 εκ € προϋπολογισθέντα (2.8 εκ. € εκτελεσθέντα) για το ’15, προϋπολογίζονται για το ’16 8.5 εκ. €.
Για τη Λαϊκή Συσπείρωση αφετηρία των διεκδικήσεων και της πολεμικής μας είναι η εξυπηρέτηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών των δημοτών μας. Πάνω σε αυτή τη βάσει θεμελιώνονται και οι απαιτήσεις μας που είναι:
Καβάλα 15-10-15
ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
ΠΟΤΟΛΙΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΒΕΛΙΣΣΑΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ