γράφει ο 

Κώστας Παπακοσμάς

 

Είναι η 9η Σεπτεμβρίου 1929 και η αυτή η… εντυπωσιακή φωτογραφία του Ιταλικού υδροπλάνου να προσθαλασσώνεται στην Καβάλα είναι η δημιουργία του Καβαλιώτη φωτογράφου Ιωάννη Καπάιου.  

 

Ο φωτογράφος που κατέγραψε τα μεγαλύτερα γεγονότα στην πόλη βρίσκεται στην περιοχή, κατά προσέγγιση, της σημερινής Ραψάνης ή μέσα από βάρκα που προσεγγίζει το υδροπλάνο. Η φωτογραφία, 93 χρόνια μετά μας οδηγεί σε ένα ταξίδι... ιστορικής αναζήτησης .

 

Οι σχέσεις των Ιταλών και ειδικά αυτές της πόλης της Τεργέστης με την Καβάλα ξεκινούν από τα μέσα του 19ου αιώνα. Ο Καπνός , η εμπορία του και τα δύο λιμάνια είναι ο συνδετικός κρίκος, Ευρώπης και Ανατολής. Αναζητήσαμε  το λόγο άφιξης του Ιταλικού Υδροπλάνου με τα στοιχεία (Ι -AZDC) στην Καβάλα. 

 

Στην προσπάθεια μας αυτή αρωγοί  εξαίρετοι φίλοι με παρουσία , ανάλογων προσπαθειών, όχι μόνο στο  facebook αλλά και στον ιστορικό συγγραφικό χώρο ο Πασχάλης Παλαβούζης ο George Mmath, o Ελευθέριος Παπαγιαννάκης, ο Σωτήρης Ξώγνος, ο Χάρης Ιορδανίδης.

 

 Ο Πασχάλης Παλαβούζης γράφει: “Το υδροπλάνο της  φωτογραφίας είναι ένα Dornier Do-J "Wal", γερμανικής σχεδίασης αλλά με κινητήρες Isotta Fraschini Asso 500, της Ιταλικής Εταιρείας Aero Espresso Italiana, που εκτελούσε δρομολόγια από Μπρίντεζι στην Κωνσταντινούπολη μέσω Αθηνών. Το υδροπλάνο παρελήφθη από την εταιρεία στις 30 Μαΐου 1927 και παραδόθηκε σε στρατιωτική χρήση το 1934.

 

Το δρομολόγιο προς Κωνσταντινούπολη είχε ενδιάμεσο σταθμό τη Λήμνο, αλλά δεν αποκλείεται διερευνητικά (ή λόγω καιρού) να έπιασε σε κάποια από τις πρώτες πτήσεις του τύπου στην Καβάλα. 

 

Ο συγκεκριμένος τύπος υδροπλάνων είχε πολλά ατυχήματα με ολική καταστροφή τεσσάρων υδροπλάνων. Το I-AZDA καταστράφηκε στις 25-01-1929 από φωτιά κοντά στην Κέρκυρα. Το I-AZDB είχε σοβαρό ατύχημα μεταξύ Αθήνας (Φαληρικού όρμου) και Άνδρου στις 24-12-1929. Το I-AZDH καταστράφηκε επίσης από φωτιά στις 30-06-1930 (κατακαλόκαιρο) στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Και το I-AZEE με κινητήρες Fiat 22 AR χάθηκε μεταξύ Πειραιά - Ρόδου στις 18-07-1933 (πάλι κατακαλόκαιρο)...”. 

 

Στην πίσω όψη της φωτογραφίας, όπως μας έγραψε ο George Mmath αναγράφεται η ημερομηνία λήψης της.

 

Η φωτογραφία έγινε  καρτ -ποστάλ (κάτι συνηθισμένο για την εποχή) και ταχυδρομήθηκε με Ελληνικό γραμματόσημο .