Σε φάση εκκίνησης δημοπράτησης είναι το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο της χώρας που αφορά στην κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Ξάνθης συνολικού μήκους 205χλμ, τμήμα της λεγόμενης και Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Η νέα γραμμή θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες την διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη, έχει κόστος που ξεπερνά το 1,68δισ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ 2,09 δισ. ευρώ).

 

Μετά την τελευταία εξέλιξη, τώρα περιμένουμε την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας από την ΕΡΓΟΣΕ με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Η νέα γραμμή θα είναι υψηλών ταχυτήτων, θα διαθέτει ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, ETCS και νέους σταθμούς και στάσεις.

 

Η χάραξη της γραμμής είναι νότια – πεδινή και ακολουθεί κατά σε αρκετά τμήματα αυτή της Εγνατίας οδού. Οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι κατά τόπους 160-200χλμ/ώρα.

 

Η γραμμή θα ξεκινά από τον οικισμό της Νέας Φιλαδέλφειας στο Ωραιόκαστρο και θα καταλήγει στη Νέα Καρβάλη, το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας. Συνολικά προβλέπεται οι δημιουργία οκτώ νέων σιδηροδρομικών σταθμών: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα. Επίσης προβλέπονται δύο στάσεις σε Δρυμό και Λουτρά Βόλβης.

 

Στο έργο θα υπάρχουν σημαντικά τεχνικά έργα: 23 συνολικά σήραγγες μήκους 22,23χλμ, 30 σιδηροδρομικές σήραγγες 8,77χλμ, 71 ανισόπεδες διαβάσεις. Το έργο αποτελεί τμήμα πακέτου έξι έργων ύψους 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

 

Η μεγάλη προστιθέμενη αξία του έργου

 

Με το έργο θα αυξηθεί η χωρητικότητα του δικτύου και θα αναπτυχθεί το νέο λιμάνι της Καβάλας, θα αναβαθμιστεί η σύνδεση με την Τουρκία και την Βουλγαρία και γενικότερη τα ανατολικά Βαλκάνια.

 

Το έργο θα συμβάλλει επίσης στην ενίσχυση τόσο του τουρισμού, όσο και γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη του συνόλου της χώρας, δεδομένου ότι θα εξασφαλίσει τη διαλειτουργική διασύνδεση του Λιμένα Πειραιά και των αστικών κέντρων της χώρας, με το αεροδρόμιο Σπάτων, με τις υπόλοιπες πόλεις της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας καθώς και με το λιμάνι της Πάτρας μέσω της επικείμενης ένταξης της γραμμής Αθήνας- Πάτρας στο βασικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Σημαντικό στοιχείο στην έγκαιρη ωρίμανση του έργου είναι και οι απαλλοτριώσεις. Σε ένα έργο 205χλμ σε τελείως νέα χάραξη, οι απαλλοτριώσεις μετριούνται σε χιλιάδες ακίνητα και πρόκειται σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές για το σημείο κλειδί για να μπορέσει το έργο να είναι ετοιμαστεί προς δημοπράτηση.

 

Ουσιαστικά οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι 200χλμ/ώρα εκτός από την περιοχή της Αμφίπολης όπου για λόγους αποφυγής των αρχαιολογικών χώρων και του δικτύου υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ η χάραξη για ταχύτητα 180 χλμ/ώρα επιβατικής αμαξοστοιχίας σε συνδυασμό με 80 ώρα/χλμ εμπορευματικής.

 

Αναλυτικά στοιχεία της γραμμής

 

Σχετικά με τα επιμέρους τεχνικά έργα, προβλέπονται τα εξής: Κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 24,909 km. Παράπλευρο οδικό δίκτυο και οδοί στομίων σηράγγων συνολικού μήκους 120,684km.

 

Πέραν των 30 σιδηροδρομικών γεφυρών περιλαμβάνεται 1 οδική γέφυρα μήκους 35 μέτρων, 9 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 5,678 χλμ.και 494 νέοι οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων.

 

Προβλέπονται επιπλέον τεχνικά έργα προστασίας όπως τοίχοι αντιστήριξης, και 2 περιπτώσεις πασσαλότοιχων. Τα μήκη των εν λόγω τεχνικών έργων κυμαίνονται μεταξύ 30 και 880 μέτρων και τα μέσα ύψη τους μεταξύ 4 και 10 μέτρα. Το εύρος κατάληψης του έργου εκτιμάται σε 8.000 στρέμματα.

 

Η χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα

 

Η χάραξη ως προς το Ν. Καβάλας προβλέπει τα ακόλουθα: Η γραμμή μεε βορειοανατολική πορεία κινείται βόρεια της Εγνατίας Οδού στον κάμπο της Πιέριας κοιλάδας, ανάμεσα στα Όρη Παγγαίο και Σύμβολο (ΠΕ Καβάλας). Περί τη ΧΘ 148+000 εξέρχεται της Πιέριας κοιλάδας και με σήραγγα διέρχεται το Σύμβολον όρος από όπου καταλήγει στο νότιο τμήμα των τεναγών Φιλίππων. Περί τη ΧΘ 162+000 διαμορφώνονται σήραγγες ώστε το έργο να διέλθει βορείως των υψωμάτων της Καβάλας. Το πέρας το έργου διαμορφώνεται στην κάμπο της Νέας Καρβάλης βορειοδυτικά οικισμού.

 

Η χάραξη του τμήματος Καβάλα-Τοξότες Ξάνθης

 

Η νέα Σιδηροδρομική Γραμμή θα έχει συνολικό μήκος 31,8 km, θα είναι μονή, κανονικού εύρους (1,435 m), με ταχύτητα Μελέτης 160 km/h. Μικρότερη ταχύτητα Μελέτης θα εφαρμοστεί στις συνδέσεις του Εμπορικού Λιμένα Καβάλας, της ΒΙΠΕ Καβάλας και της Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων με την Κύρια Γραμμή. Σε όλο το μήκος του έργου η διασταύρωση της Σιδηροδρομικής Γραμμής με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο θα γίνεται με Ανισόπεδες Διαβάσεις.

 

Η χάραξη για το δεύτερο τμήμα της νέας γραμμής ξεκινά από το Λιμάνι της Νέας Καρβάλης μέχρι τους Τοξότες Ξάνθης όπου θα συναντά την υφιστάμενη γραμμή. Το έργο είναι επίσης υπό μελέτη αποτελεί τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών Ξάνθης και το πέρας του (ΧΘ 173+691,58) ταυτίζεται με τη ΧΘ 66+500 του τμήματος Νέα Καρβάλη – Τοξότες, η οριστική μελέτη του οποίου είναι υπό εκπόνηση στο πλαίσιο σχετικής ανάθεσης της ΕΡΓΟΣΕ.

 

Σε αυτήν προβλέπονται τα ακόλουθα: Η νέα ΣΓ ξεκινάει από την περιοχή του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου προβλέπεται Σιδηροδρομική στάση που θα εξυπηρετεί τον οικισμό και συνεχίζει προς τους οικισμούς Πέρνη και Γραβούνα για την εξυπηρέτηση των οποίων έχει προβλεφθεί σιδηροδρομικός σταθμός. Στη συνέχεια, οδεύοντας στο μεγαλύτερο μήκος της παράλληλα με την Εγνατία Οδό συναντά τη υφιστάμενη ΣΓ Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης στο ύψος της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης.

 

Πώς θα χρηματοδοτηθεί η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία

 

Σιγά-σιγά ξεδιπλώνεται ο σχεδιασμός για τη χρηματοδότηση της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Να χρηματοδοτήσει μέσω του Connecting Europe Facility (CEF), φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ΕΡΓΟΣΕ, τη Σιδηροδρομική Εγνατία και τα έργα στα τμήματα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και ΣΚΑ-ΟΙΝΟΗ.

 

Με πρόσφατες αποφάσεις της ΕΡΓΟΣΕ ξεκινούν οι διαδικασίες πρόσληψης συμβούλων οι οποίοι θα αναλάβουν την υποβοήθηση της εταιρείας στην εκπόνηση της Έκθεσης Σκοπιμότητας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης Κόστους -Οφέλους για την Υποβολή Αιτήσεων Χρηματοδότησης Έργων στο CEF της περιόδου 2021-2027.

 

Η σιδηροδρομική εταιρεία εντάσει σε αυτή την προσπάθεια όλη τη γραμμή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Ορμένιο, θέλοντας τη χρηματοδότηση της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. To Συνδέοντας την Ευρώπη όπως είναι γνωστό στα ελληνικά το CEF είναι ένα από δυνατά χαρτιά σε αυτή την προσπάθεια.

 

Το εγχείρημα είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο δεδομένου ότι τα δύο έργα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, Θεσσαλονίκη-Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο έχουν εκτιμώμενο κόστος 2,7 δισ. ευρώ. Παράλληλα το έργο ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και το έργο υποδομής ΣΚΑ-ΟΙΝΟΗ έχουν μαζί κόστος άνω των 250 εκατ. ευρώ.

 

Τα έργα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας

 

Τα δύο έργα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας έχουν τεθεί σε διαγωνιστική διαδικασία από την ΕΡΓΟΣΕ. Είναι μέρος συνολικού πακέτου έξι έργων 4 δισ. ευρώ που ξεκινούν με την διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το μεγάλο στοίχημα για όλα τα έργα είναι να εξασφαλίσουν ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία θα κάνουν εφικτή την υλοποίηση τους.

 

Ειδικότερα όμως αυτά τα δύο έργα είναι κρίσιμα για την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου σε Μακεδονία και Θράκη. Σήμερα η υφιστάμενη υποδομή χαρακτηρίζεται ξεπερασμένη και δεν μπορεί να επιτελέσει τον ρόλο της. Τα δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη είναι πρακτικά στα χαρτιά καθώς ακόμα και όταν λειτουργούν απαιτούντα πάνω από  8 ώρες.

 

Ιδιαίτερα σημαντικά θα είναι για την ανάπτυξη εμπορευματικών μεταφορών που θα διασυνδέουν την Μαύρη Θάλασσα με το Αιγαίο και τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης.

 

CEF: Ένας γνωστός από τα παλιά

 

Αξίζει να αναφέρουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά του η Ελλάδα  θέλει να εκμεταλλευτεί κονδύλια του CEF καθώς στο παρελθόν έχει καταφέρει να χρηματοδοτήσει έργα όπως στη γραμμή Κιάτο-Πάτρα και το Τιθορέα-Δομοκός. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το CEF είναι ανεξάρτητο χρηματοδοτικό εργαλείο από το ΕΣΠΑ και χρηματοδοτεί έργα Διευρωπαϊκών Δικτύων.

 

Το CEF λειτουργεί από τον Δεκέμβριο του 2013. Μέσω αυτού, η ΕΕ διέθεσε ποσό 30,4 δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο έως το 2020. Ο χρηματοδοτικός μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) αποσκοπεί στην επίτευξη συνεργειών στους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας.

 

Αυτό πιστεύεται ότι θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα της δράσης της Ένωσης και επιτρέποντας τη βελτιστοποίηση των δαπανών υλοποίησης. Στοχεύει επίσης στην επιτάχυνση των επενδύσεων στον τομέα των διευρωπαϊκών δικτύων και στη μόχλευση χρηματοδότησης, τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, παράλληλα

 

Πηγή: ypodomes.gr