γράφει ο 

Θωμάς Μαργαρίτης*

 

Μέσα στον Μάιο θα ξεκινήσουν επιτέλους εκτεταμένες εργασίες βελτίωσης του υφισταμένου δρόμου προς Αμφίπολη. Συγκεκριμένα, θα γίνουν επεμβάσεις στα φθαρμένα τμήματα του οδοστρώματος σε μήκος 27,5 χιλιομέτρων από Μαυρολεύκη έως τέλος Παλαιοκώμης, διαγραμμίσεις και οι απαραίτητες σημάνσεις σε όλο το παραπάνω μήκος του δρόμου.

 

Είναι γνωστός ο αγώνας του «Ομίλου Πολιτικού και Κοινωνικού Προβληματισμού Ν. Δράμας» με την επωνυμία «Δραμινή φλόγα», του οποίου είμαι Πρόεδρος, για τη βελτίωση του υφισταμένου δρόμου προς Αμφίπολη και ιδιαίτερα των 27,5 χιλιομέτρων από Μαυρολεύκη έως Παλαιοκώμη, που παρουσιάζει τα μεγαλύτερα προβλήματα. Η προσπάθειά μας, που ξεκίνησε πριν από ενάμιση χρόνο με πιέσεις μας στον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη Σερρών, είχε πέρσι κάποια θετικά αποτελέσματα, αφού ασφαλτοστρώθηκαν και διαγραμμίσθηκαν τα πλέον κατεστραμμένα τμήματα του οδοστρώματος σε Μπάφρα, Πρώτη, Ροδολίβος και γέφυρα Παλαιοκώμης. Οι παρεμβάσεις αυτές αποτέλεσαν μέτρο σύγκρισης του απαράδεκτου παλαιού οδοστρώματος με το σύγχρονο νέο οδόστρωμα που διαμορφώθηκε και που θέλουμε να έχει όλος ο δρόμος των 27,5 χιλιομέτρων.

 

Επειδή οι παραπάνω παρεμβάσεις ήταν μεν θετικές αλλά ήταν ελάχιστες, με τις συνεχείς πιέσεις καταφέραμε στις 12/09/2017, η Αντιπεριφέρεια Σερρών να προκηρύξει έκτακτη δημοπρασία ύψους 1.000.000 ευρώ, για περισσότερες και πιο εκτεταμένες βελτιώσεις. Στη δημοπρασία ανάδοχος αναδείχθηκε ο εργολάβος Γ. Ταΐρης. Όπως είχα τότε ανακοινώσει, οι εργασίες θα ξεκινούσαν μετά τον Απρίλιο του 2018. Πρόσφατα, όπως επισήμως ενημερώθηκα, το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου αναμένεται να υπογραφεί η σχετική σύμβαση εργολαβίας και κατά δήλωση του αναδόχου, οι εργασίες θα ξεκινήσουν στα μέσα ή περί τα τέλη Μαΐου και θα διαρκέσουν περί τις 25 έως 30 ημέρες. Σύμφωνα με την προκήρυξη, οι εργασίες που θα γίνουν περιλαμβάνουν πλήρη αντικατάσταση του φθαρμένου οδοστρώματος, όπου αυτό απαιτείται, διαγραμμίσεις και σημάνσεις σε όλο το μήκος των 27,5 χιλιομέτρων από Μαυρολεύκη έως Παλαιοκώμη κλπ.

 

Για όσους ενδεχομένως πουν ότι με το 1.000.000 ευρώ θα γίνουν μικρές και λίγες παρεμβάσεις, απαντώ ότι ταυτόχρονα είχα ζητήσει και η δική μας Περιφέρεια (διά της Αντιπεριφέρειας Δράμας), με την υπογραφή διαπεριφερειακής συνεργασίας – προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (διά της Ανιτπεριφέρειας Σερρών), να συμβάλλει με άλλο 1.000.000 ευρώ στην βελτίωση του παραπάνω τμήματος και να αναλάβει η Αντιπεριφέρεια Δράμας τη συντήρησή του, μέχρι να υλοποιηθεί -όταν υλοποιηθεί- η νέα χάραξη κάθετου άξονα εξόδου στην Εγνατία.

 

Δυστυχώς, η πρότασή μου είτε δεν έγινε κατανοητή, είτε ακρίτως και σιωπηρώς απορρίφθηκε τελείως ανεξήγητα. Εάν και η δική μας Αντιπεριφέρεια στο 1.000.000 ευρώ που έβαλαν οι Σερραίοι προσέθετε και αυτή άλλο 1.000.000, αντιλαμβάνεσθε ότι με 2.000.000 ευρώ θα γίνονταν ένας άριστος δρόμος με διαπλάτυνση, φωτισμό, σημάνσεις, διαγραμμίσεις και ό,τι άλλο χρειάζεται ένας σύγχρονος δρόμος. Εάν δε την ευθύνη συντήρησης αναλάμβανε η δική μας Περιφέρεια (διά της Αντιπεριφέρειας Δράμας), ο δρόμος θα συντηρούνταν επαρκώς για πάντα, χωρίς να παρακαλάμε τους κατά νόμο υπεύθυνους Σερραίους εκπροσώπους.

 

Συνεπώς, δεν μας φταίνε πάντα οι άλλοι, αλλά ο κακός εαυτός μας ή το κακό το ριζικό μας, όπως λέει ο σοφός λαός μας.

 

Ενθυμείσθε ότι είχαμε τονίσει εξαρχής ότι διεκδικούμε την χάραξη νέου κάθετου άξονα για την έξοδό μας στην Εγνατία, ο οποίος -αν ποτέ γίνει- θα ολοκληρωθεί μετά από πολλά-πολλά χρόνια και ίσως εμείς να μη ζούμε για να τον διαβούμε. Συνεπώς, μαζί με την μακρόπνοη διεκδίκησή μας επιβάλλεται να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και σε αυτήν την κατεύθυνση κινηθήκαμε διεκδικητικά και ανυποχώρητα. Για να μην κλείνουμε μέχρι να βγούμε με κάθετο άξονα στην Εγνατία ραντεβού στα τυφλά με τον θάνατο !!!

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΝΕΟ ΚΑΘΕΤΟ ΑΞΟΝΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ

Ο Πρόεδρος της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» όταν βρέθηκε στη Δράμα είχε πει ότι απαιτούνταν 1.000.000 ευρώ για την ολοκλήρωση των μελετών από Δράμα έως Παλαιοκώμη και ότι εντός του 2018 οι μελέτες θα έχουν τελειώσει οριστικά. Είπε επίσης ότι οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν αρχές του 2019. Τα ίδια επανέλαβε λίγο αργότερα και ο ίδιος ο Υπουργός ΥΠΕΔΟΜ, Χρ. Σπίρτζης, σε φορείς της Δράμας που τον συνάντησαν στην Θεσσαλονίκη, τα ίδια υποσχέθηκε και ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, πράγμα που δεν έκανε στο αντίστοιχο Συνέδριο της Περιφέρειας ΑΜ-Θ στην Κομοτηνή, γιατί υπήρχαν «διχογνωμίες», τις οποίες στην Κομοτηνή έλαβε υπόψη του, αλλά στη Θεσσαλονίκη τις ξέχασε.

 

Μέχρι σήμερα που μιλάμε, εξ όσων γνωρίζω, ο Υπουργός, Χρ. Σπίρτζης δεν υπέγραψε τη χρηματοδότηση του 1.000.000 ευρώ, για την ολοκλήρωση των μελετών. Ή μήπως την υπέγραψε και δεν το γνωρίζουμε; Είναι αυτονόητο ότι χωρίς την καταβολή στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» του παραπάνω 1.000.000 δεν μπορούν να ολοκληρωθούν οι μελέτες, εντός του 2018 και να ξεκινήσει το έργο στις αρχές του 2019, όπως μας υποσχέθηκαν. Και τούτο διότι, εκτός της ολοκλήρωσης των μελετών απαιτείται η εκπόνηση της απαραίτητης μελέτης βιωσιμότητας του δρόμου (δηλαδή αν συμφέρει ή όχι να κατασκευασθεί), η κήρυξη της απαλλοτρίωσης και η αποζημίωση των θιγομένων ιδιοκτησιών, αφού μιλάμε για νέα χάραξη, και βέβαια η εξεύρεση χρημάτων για την έναρξη και ολοκλήρωση της κατασκευής που είναι απολύτως ανέφικτη και έωλη στην παρούσα φάση.

 

Αντιλαμβάνεσθε γιατί συχνά πυκνά επαναλαμβάνω την παροιμία «Ζήσε μαύρε μου να φας τριφύλλι» για τη νέα χάραξη, όπως επίσης γιατί προσπαθώ και προσπαθούμε για τη βελτίωση του υφισταμένου δρόμου, αφού αν περιμένουμε την νέα χάραξη κάθετου άξονα εξόδου στην Εγνατία, επαναλαμβάνω για μία ακόμα φορά, ότι εμείς δεν θα ζούμε για να τον διαβούμε. Όλα τα άλλα είναι για τους αφελείς και τους ευκολόπιστους.

 

*Ο Θωμάς Μαργαρίτης είναι δικηγόρος, πρώην δημάρχος Δράμας, τέως προέδρος Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας και νυν προέδρου του «Ομίλου Πολιτικού και Κοινωνικού Προβληματισμού Ν. Δράμας» με την επωνυμία «Δραμινή φλόγα».