Για τη Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης του ΟΗΕ, 24 Ιανουαρίου 2022, της Ευρωπαϊκής Σοροπτιμιστικής Ομοσπονδίας.

 

Κορίτσια και μαθηματικά

 

Δεν είναι στα γονίδιά μας ούτε στις ορμόνες μας ότι εμείς, κορίτσια και γυναίκες, δεν είμαστε καλοί στα μαθηματικά. Είναι η προκατάληψη του φύλου που μας κάνει να το πιστεύουμε αυτό. Είναι μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία όταν αποδεχόμαστε έναν κακό βαθμό στα μαθηματικά ως κάτι που οφείλεται στο φύλο μας. Οι άνθρωποι είναι όλοι διαφορετικοί ως προς τα χαρίσματα και τα πάθη τους, αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με το αν γεννήθηκες κορίτσι ή αγόρι. Άνδρες και γυναίκες μπορούν να είναι εξίσου προικισμένοι να διαπρέψουν στο να παίξουν πιάνο ή ράγκμπι ή στον προγραμματισμό διαστημικών πτήσεων ή στη φροντίδα των ηλικιωμένων.

 

Υπάρχει μόνο μία διαφορά που πρέπει να αποδεχτούμε: Οι άνδρες αναπτύσσουν περισσότερους μύες από τις γυναίκες και γενικά γίνονται ψηλότεροι. Αλλά τα αγόρια δεν αναπτύσσουν έναν πιο προικισμένο εγκέφαλο για την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά, τους λεγόμενους κλάδους STEM ( Science – Technology-Engineering-Mathematics).

 

Γιατί λοιπόν τόσες πολλές γυναίκες είναι πεπεισμένες ότι είναι άσχετες στα μαθηματικά; Είναι οι οικογένειές μας, οι φίλοι μας, οι δάσκαλοί μας, η κοινωνία στο σύνολό της που διαμορφώνουν τον καθένα μας από τη γέννησή μας για να συμμορφωθεί με ορισμένες προκαταλήψεις. Μία από τις προκαταλήψεις είναι ότι οι γυναίκες είναι ανίκανες για ορισμένους κλάδους επιστημών. Αυτή είναι μια από τις πτυχές των στερεοτύπων για το φύλο.

 

Τα στερεότυπα για το φύλο συμβαίνουν συνεχώς χωρίς να το προσέχουμε. Καθορίζει τη θέση μας στην κοινωνία. Αυτό συμβαίνει σε όλους τους πολιτισμούς προς το καλύτερο ή το χειρότερο των γυναικών και των ανδρών. Είναι φυσιολογικό οι νέοι να μην θέλουν να ξεχωρίζουν από φόβο να απομονωθούν, να μείνουν χωρίς φίλους, επομένως κάνουν πρόθυμα αυτό που θεωρούν ότι αναμένεται από αυτούς. Επαναλαμβάνουν και αντιγράφουν ό,τι βλέπουν και ακούν γύρω τους. Δεν μπορείς να βρεις τη θέση σου στην κοινωνία αν συμπεριφέρεσαι κραυγαλέα εκτός του κυρίαρχου ρεύματος. Μια έφηβη εκπληρώνει τις προσδοκίες απέναντί της όταν θεωρεί τα μαθηματικά βαρετά και δύσκολα. 

 

Ενώ, όσο είναι παιδιά, τα κορίτσια έχουν εξίσου καλούς βαθμούς στα μαθηματικά με τα αγόρια, δεν είναι εύκολο για τα έφηβα κορίτσια να διαπρέψουν στα μαθηματικά ή τη φυσική, να είναι καλύτερα από τα αγόρια της τάξης τους και να τους αρέσουν οι υπολογισμοί και τα περίπλοκα μαθηματικά. Δεν εκπληρώνουν τις προσδοκίες απέναντί τους και μπορεί να υποστούν αποκλεισμό. Είναι τόσο σημαντικό τα κορίτσια να επιδιώκουν συνειδητά τα πάθη τους και να πιστεύουν στον εαυτό τους χωρίς να χρειάζεται να φοβούνται τον αποκλεισμό. Αυτό είναι δύσκολο εν όψει όλων των προκαταλήψεων κατά των γυναικών στο STEM. Τί μπορεί να γίνει? Η ίδια η κοινωνία μπορεί να διαμορφώσει τη δική της γενική νοοτροπία.

 

Αυτό συμβαίνει συνέχεια, αλλά γίνεται αργά και χρειάζεται να ασκήσουμε πιέσεις, να μιλήσουμε. Εναπόκειται σε εμάς, τις Σοροπτιμίστριες, να αναλάβουμε τον αγώνα ενάντια στην προκατάληψη του φύλου. Πρέπει να γίνει αυτονόητο ότι τα κορίτσια ακολουθούν τους κλάδους STEM, συμπεριλαμβανομένου του προγραμματισμού, όπως ακριβώς πριν από 100 χρόνια περίπου άρχισαν να γίνονται γιατροί και δικηγόροι. Ο οργανισμός μας, Αυτό περιλαμβάνει ίσες ευκαιρίες και ίση ενθάρρυνση για όλους τους κλάδους. Ποτέ δεν πρέπει να ακούσει ένα κορίτσι ότι το να είσαι γυναίκα εξηγεί και δικαιολογεί τους κακούς βαθμούς στα μαθηματικά. Ας βοηθήσουμε όλοι να εξαλειφθεί αυτή η μεροληπτική πεποίθηση. 

 

Τα κορίτσια δεν είναι λιγότερο προικισμένα στα μαθηματικά, ΟΧΙ, ΟΧΙ,ΟΧΙ!

 

(δελτίο Τύπου Σοροπτιμιστικού Ομίλου Καβάλας)