Τους λόγους που αντιδρούν στην αξιολόγηση που έχει προαναγγελθεί από το Υπουργείο Παιδείας εξηγούν με ανοιχτή τους επιστολή προς γονείς και κηδεμόνες οι εκπαιδευτικοί της Καβάλας.
Όπως αναφέρει η ΕΛΜΕ, οι εκπαιδευτικοί δεν φοβούνται την αξιολόγηση γιατί δεν είναι ούτε οκνηροί, ούτε ανεπαρκείς. Πρωτίστως αυτό που ενδιαφέρει τους εκπαιδευτικούς είναι βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, η θωράκιση και ενδυνάμωση της δημόσιας παιδείας. Ο συγκεκριμένος νόμος δεν έχει αυτή τη στόχευση, αναφέρει η ΕΛΜΕ στην επιστολή της προς τους γονείς.
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες
Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να διασαφηνίσουμε τους λόγους για τους οποίους εκδηλώθηκε η μεγάλη αντίδραση των εκπαιδευτικών ενάντια στον νόμο που αφορά την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων (μέχρι την 1η Μαρτίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΔΕΔΥ 90% των εκπαιδευτικών δήλωσε αποχή από την αξιολόγηση).
Οι εκπαιδευτικοί ΔΕΝ φοβούνται την αξιολόγηση, γιατί δεν είναι οκνηροί, ούτε ανεπαρκείς. Και αυτό το αποδείξαμε καθ΄ όλην τη διάρκεια της πανδημίας, όταν χωρίς εργαλεία και με ελλιπή κατάρτιση, ανταποκριθήκαμε και ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις της τηλεκπαίδευσης. Οι περισσότεροι προμηθευτήκαμε τα απαιτούμενα εργαλεία με δικά μας έξοδα, αυτοεπιμορφωθήκαμε και στεκόμαστε σταθερά δίπλα στα παιδιά μας -τα παιδιά σας.
Αρνούμαστε το νόμο που αφορά την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, γιατί αυτό που πρωτίστως μας ενδιαφέρει είναι η βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, η θωράκιση και ενδυνάμωση της δημόσιας παιδείας. Ο συγκεκριμένος νόμος ΔΕΝ έχει αυτή τη στόχευση.
Σύμφωνα με αυτόν:
Δεν είναι δυνατόν να βελτιωθεί η εκπαίδευση, όταν αξιολογείται ένα μόνον τμήμα της. Αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί, αλλά ΔΕΝ αξιολογούνται τα εργαλεία με τα οποία δουλεύουν και το πλαίσιο μέσα στο οποίο δουλεύουν.
Πώς να εκσυγχρονίσουν οι εκπαιδευτικοί ένα απαρχαιωμένο πρόγραμμα σπουδών; Αυτό είναι ευθύνη του ΥΠΑΙΘ.
Πώς να ασκήσουν τους μαθητές στη διερευνητική μάθηση; Τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία κατευθύνουν στη μετωπική διδασκαλία και στην παπαγαλία.
Στις περιπτώσεις που οι εκπαιδευτικοί διαπιστώσουν ανεπάρκεια εργαλείων και πλαισίου, πώς θα τα αντικαταστήσουν ή θα βελτιώσουν τη λειτουργία τους;
Αν π.χ. ο εξοπλισμός του σχολείου σε Η/Υ είναι απαρχαιωμένος, ο Σύλλογος Διδασκόντων και οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων πρέπει να βρουν τους πόρους για να τον εκσυγχρονίσουν;
Στην πραγματικότητα το Υπουργείο γνωρίζει απόλυτα την κατάσταση στα σχολεία, όπως και τι ακριβώς πρέπει να κάνει το ίδιο, για να νομιμοποιείται να έχει απαιτήσεις.
Στην πραγματικότητα το Υπουργείο επιδιώκει να αξιολογεί, αλλά το ίδιο δεν διανοείται να αξιολογηθεί ως προς τις ενέργειές του για την Παιδεία. Και όλοι συμφωνούμε ότι επ’ αυτού, το πρόσημο είναι αρνητικό.
Αρκεί να θυμηθούμε:
και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες
Το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, ενώ το ίδιο δεν έχει εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για να επιτελείται το εκπαιδευτικό έργο σωστά.
Η Πολιτεία οφείλει ΠΡΩΤΑ να εξοπλίσει, να ενισχύσει, να θωρακίσει το δημόσιο σχολείο. Δεν αφήνεις το δημόσιο σχολείο να φυτοζωεί και μετά το αξιολογείς και το απορρίπτεις, επειδή φυτοζωεί.
Επομένως με το νόμο που εισηγείται το ΥΠΑΙΘ, επιχειρεί να κατασκευάσει ενόχους για να αποποιηθεί τις δικές του ευθύνες. «Νίπτει τας χείρας του», ως άλλος Πόντιος Πιλάτος. Επιδιώκει να μεταθέσει τις ευθύνες του στους εκπαιδευτικούς, στους γονείς και στους μαθητές και επιμένει στην αξιολόγηση ΟΧΙ ως έναν μηχανισμό βελτίωσης της Εκπαίδευσης ΑΛΛΑ ως έναν μηχανισμό κατηγοριοποίησης σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών.
Για όλους τους παραπάνω λόγους είναι αυτονόητο γιατί όλοι εμείς, οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί, αντιδρούμε : Είναι καθήκον μας παιδαγωγικό και δημοκρατικό.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Καβάλας