Σας μπέρδεψε ο τίτλος; Αυτό ίσως σημαίνει ότι ακόμη δεν έχετε ακούσει, μάθει ή ασχοληθεί πιο σφαιρικά με τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Είναι σίγουρο ότι όλοι γνωρίζουν, μερικοί από πρώτο χέρι, το ChatGPT και τις πρώτες απόπειρες της τεχνητής νοημοσύνης να συνδράμει σε διάφορα επίπεδα της ζωή μας. Πόσοι, όμως, είναι εκείνοι που ξέρουν ότι αυτή η νέα τεχνολογία, με τη μορφή που τη μαθαίνουμε σήμερα και με τόσο μικρή διάρκεια από τότε που πρωτοεμφανίστηκε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, θεωρείται ήδη «παλιά»;
Η διασκέδαση αυτού του είδους, άλλωστε, ήταν κάτι που αποτελούσε αποκλειστικότητα των επίγειων καζίνο, όπου για να απολαύσει κανείς τα παιχνίδια τους έπρεπε να σπαταλήσει χρόνο προκειμένου να τα επισκεφτεί. Χρειάστηκε όμως να φτάσουμε στον 19ο αιώνα για να γίνει δημοφιλές στη Γαλλία το πιο αναγνωρίσιμο παιχνίδι, η ρουλέτα, χάρη στην αγάπη που είχε για αυτήν ο Μέγας Ναπολέων.
Για να δώσει περισσότερες επιλογές στο κοινό, η βιομηχανία των καζίνο έδωσε χώρο στην τεχνητή νοημοσύνη, με την οποία αυτοματοποιήθηκαν μία σειρά κρίσιμων διεργασιών του παιχνιδιού και όχι μόνο: η ανάλυση δεδομένων, οι προσωποποιημένες προτάσεις για παρόμοια παιχνίδια, η διαφάνεια διεξαγωγής του παιχνιδιού, η ασφάλεια συναλλαγών και προσωπικών δεδομένων, ακόμη και η εξυπηρέτηση των χρηστών.
Από εκεί κι έπειτα, η τεχνητή νοημοσύνη πέρασε σε διάφορες άλλες βιομηχανίες. Κι ενώ πολλές ακόμη τη χρησιμοποιούν στην πρώιμη μορφή της, στο παρασκήνιο διεξάγεται μία μεγάλη μάχη μεταξύ των κορυφαίων τεχνολογικών υπηρεσιών για την επόμενη μέρα. Πρόκειται για το νέο βήμα στην τεχνητή νοημοσύνη, που έχει ένα απλό αλλά πολύ σημαντικό όνομα: Γενική Τεχνητή Νοημοσύνη (AGI). Πρόκειται για μία υποθετική μορφή τεχνητής νοημοσύνης, η οποία θα μπορεί να καταλάβει, να μάθει και να εφαρμόσει τις ιδέες της, όπως ένας ανθρώπινος εγκέφαλος.
Οι εταιρίες – κολοσσοί της τεχνολογίας κάνουν ό,τι μπορούν για να εξερευνήσουν τα όριά της όσο το δυνατόν συντομότερα από τους ανταγωνιστές, ώστε να παρουσιάσουν ένα προϊόν σαν αυτά που βλέπουμε στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας: επίλυση πολύπλοκων προβλημάτων, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, με μόνο κριτήριο τη σκέψη της τεχνητής νοημοσύνης. Οι Google, NVIDIA, Microsoft, OpenAI, Meta αποτελούν τους μεγαλύτερους «παίκτες» σε αυτήν την προσπάθεια και σίγουρα η πρώτη μπορεί να καυχηθεί ότι έχει τα ηνία σχεδόν σε όλες τις σχετικές περιπτώσεις του παρελθόντος.
Η Google έχει δημιουργήσει τις θυγατρικές DeepMind και Google Brain, με την πρώτη να είναι υπεύθυνη για την κατασκευή των νευρώνων της τεχνητής νοημοσύνης και τη δεύτερη να πραγματοποιεί την έρευνα και να τροφοδοτεί τη μηχανική εκμάθηση.
Η NVIDIA δεν έχει τη φήμη της Google, αλλά αποτελεί βασικό πυλώνα της έρευνας γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη. Οι επεξεργαστές της είναι κυρίαρχοι στον χώρο των ηλεκτρονικών και η τεχνογνωσία της εταιρίας, της προσφέρει τη δυνατότητα να δημιουργεί όλο και πιο ισχυρά chip για τις ανάγκες της νέας τεχνολογίας. Η NVIDIA εκτός από hardware, έχει αναπτύξει εντυπωσιακό λογισμικό και δοκιμάζει τα όρια του τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.
Η Microsoft κατέχει στρατηγικό ρόλο στη μάχη της τεχνητής νοημοσύνης και έχει επενδύσει σε δεκάδες startups του είδους, που θεωρούνται «κλειδιά» για την έρευνά της. Το Azure AI αποτελεί την πλατφόρμα cloud, μέσω της οποίας παρέχει υπηρεσίες σε άλλες εταιρίες, ενώ η δική της τεχνητή νοημοσύνη είναι διαθέσιμη για όλους μέσα από τα προϊόντα της.
Φυσικά, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη ραγδαία εξέλιξη της OpenAI, με τη σειρά του GPT και του DALL-E, δύο κορυφαίων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης. Το πρώτο αισίως φτάνει σύντομα στο GPT-5, με το κοινό να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε μεγάλο μέρος των υπηρεσιών που προσφέρει. Το δεύτερο είναι εξειδικευμένο στην ψηφιακή παραγωγή εικόνων, που έχει αλλάξει εντελώς την αγορά.
Τέλος, η Meta του Mark Zuckerberg έχει μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπει το AGI, αφού ήδη δημιουργεί συστήματα που μπορούν να πραγματοποιήσουν πολύπλοκες εργασίες σε πολλά επίπεδα, ίσως καλύτερα κι από τους ανθρώπους.
Είναι λογικό να θέλει να εφαρμόσει το τελικό αποτέλεσμα στα δικά της προϊόντα, με έμφαση στα social media και στο metaverse.