Πρωτοσέλιδα

Πολύ νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό που μιλούσε για το 2022 ή αργότερα, θα έρθει τελικά το φυσικό αέριο στην Καβάλα σύμφωνα με τελευταία κυβερνητική ανακοίνωση. Το νέο χρονοδιάγραμμα για την πόλη της Καβάλας θέλει τις πρώτες συνδέσεις του φυσικού αερίου στην πόλη να γίνονται μέσα στο 2020, περίπου σε ενάμιση με 2 χρόνια από σήμερα. 

 

Αυτή είναι η μία καλή είδηση. Η δεύτερη αφορά στο δίκτυο φυσικού αερίου που θα αναπτυχθεί στην πόλη. Από τα 25 ή 32 χιλιόμετρα που υπολογίζονταν αρχικά, στην Καβάλα τελικά θα αναπτυχθεί δίκτυο 60 χλμ

 

Τις δύο αυτές ειδήσεις ανακοίνωσε από την KavalaExpo 2018 η υφυπουργός Εσωτερικών / Μακεδονίας-Θράκης Κατερίνα Νοτοπούλου, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής. Ωστόσο οι ανακοινώσεις δεν έτυχαν ιδιαίτερης προσοχής, παρ'ότι στα εγκαίνια της έκθεσης τέθηκε κι από άλλους ομιλητές το θέμα του φυσικού αερίου. Κληθείσα να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το θέμα, η κ. Νοτοπούλου μίλησε το πρωί της Δευτέρας 8 Οκτωβρίου στο ραδιοφωνικό σταθμό «Κόκκινο» της Καβάλας (102,8 στα FM) και στους δημοσιογράφους Κώστα Φιλίδη και Ευριπίδη Ταρασίδη. 

 

Πυκνώνει ο χρόνος κατασκευής 

 

Η υφυπουργός είπε ότι μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 θα έχουμε το πρώτο σημείο εξόδου του αγωγού αερίου στην Καβάλα και μέσα στη χρονιά θα έχουμε και τις πρώτες συνδέσεις στην πόλη. Συνολικά, στην Καβάλα προβλέπεται η κατασκευή δύο Σταθμών Διανομής φυσικού αερίου. 

 

Ο αναθεωρημένος, γενικότερος σχεδιασμός για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, προβλέπει ολοκλήρωση του έργου σύνδεσης έξι πόλεων το αργότερο έως τις 31/12/2021. Τόνισε ωστόσο ότι “πυκνώνεται ο χρόνος κατασκευής σε όλες τις πόλεις” ενώ επισήμανε το γεγονός ότι στο νέο χρονοδιάγραμμα, έχουν διπλασιαστεί τα χιλιόμετρα του δικτύου φυσικού αερίου στην Καβάλα, που θα φτάσουν τα 60.

 

Σημειώνεται ότι η Καβάλα είχε στους αρχικούς σχεδιασμούς τα λιγότερα χλμ αστικού δικτύου φυσικού αερίου από όλες τις άλλες πόλεις στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, κυρίως λόγω μορφολογίας του εδάφους της, κλίσεων κλπ.

 

Μάλιστα η Καβάλα ήταν η μόνη από τις πρωτεύουσες νομών στην ίδια περιφέρεια που προβλεπόταν η ανάπτυξη δικτύου από το μηδέν ενώ στις άλλες πόλεις το έργο θεωρείται επέκταση των υφιστάμενων δικτύων. Η Καβάλα θα εξακολουθήσει να έχει τα λιγότερα χιλιόμετρα αλλά ο διπλασιασμός των χιλιομέτρων του δικτύου θα δώσει τη δυνατότητα για τις ίδιες περίπου συνδέσεις με αυτές της Ξάνθης και της Δράμας. 

 

Στην πρώτη φάση σχεδιασμού, η Αλεξανδρούπολη και η Δράμα είχαν τα μεγαλύτερα δίκτυα (119 και 107 χλμ αντίστοιχα) ενώ ακολουθούσαν η Ξάνθη και η Κομοτηνή (με 98,5 και 76 χλμ αντίστοιχα). Μεγαλύτερο αστικό δίκτυο από την Καβάλα (μόλις 32 χλμ στον αρχικό σχεδιασμό) είχε ακόμη και η πόλη της Ορεστιάδας (59,5χλμ). Ο διπλασιασμός του δικτύου της Καβάλας στα 60 χλμ, σημαίνει ότι αντί για τις 512 που αρχικώς προβλέπονταν, ο αριθμός των συνδέσεων θα ξεπεράσει τις 1.000 για να πλησιάσει τις προβλέψεις για πόλεις όπως η Ξάνθη και η Δράμα. Οι πόλεις με τις περισσότερες συνδέσεις αερίου πάντως θα είναι η Αλεξανδρούπολη (1.600) και η Κομοτηνή (1.400). Σημειώνεται ότι ο αριθμός των συνδέσεων δεν εξαρτάται με αναλογικό τρόπο από τα χιλιόμετρα του δικτύου. 

 

Επιπλέον, ο αναθεωρημένος σχεδιασμός προβλέπει τη συνέχιση των έργων για τη διασύνδεση και του Διδυμοτείχου που αρχικώς είχε εξαιρεθεί. 

 

Άμεση σύνδεση νοικοκυριών με το που τελειώνει έστω και τμήμα του έργου

 

Μιλώντας για τα χρονοδιαγράμματα που θέλουν τις πρώτες συνδέσεις στην πόλη της Καβάλας μέσα στο 2020, η υφυπουργός Κατερίνα Νοτοπούλου έκανε λόγο για κυβερνητική αξιοπιστία, λέγοντας χαρακτηριστικά “τα αρχίζουμε αλλά και τα τελειώνουμε τα έργα”

 

Προέκυψε όμως και μια τρίτη θετική είδηση. Σε αντίθεση με τον αρχικό σχεδιασμό που προέβλεπε να ολοκληρωθεί πρώτα το έργο και στη συνέχεια να γίνει εμπορική διάθεση των υπηρεσιών, τώρα αποφασίστηκε να γίνονται άμεσα οικιακές συνδέσεις φυσικού αερίου, κάθε φορά που ολοκληρώνεται ένα τμήμα του δικτύου. Αυτό είναι κυρίως που θα μειώσει το χρόνο σύνδεσης και θα επισπεύσει τη διείσδυση του φυσικού αερίου στις τοπικές κοινωνίες. 

 

Μάλιστα για πόλεις όπως οι Σέρρες και η Δράμα, όπου υπάρχουν ήδη τα πρώτα χιλιόμετρα δικτύων, εξετάζεται η πιλοτική έναρξη της εμπορικής διάθεσης οικιακού φυσικού αερίου, από την εταιρία ΔΕΔΑ της ΔΕΠΑ, πολύ νωρίτερα από κάθε άλλη πόλη. 

 

 

ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται να γίνει η προκήρυξη από τη ΔΕΔΑ Λοιπής Ελλάδας των διαγωνισμών για την ανάπτυξη δικτύων φυσικού αερίου σε τρεις Περιφέρειες: Αν. Μακεδονία-Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Στερεά Ελλάδα. Σε κάθε Περιφέρεια θα πραγματοποιηθεί ένας διαγωνισμός για την προμήθεια των υλικών, ένας διαγωνισμός για το project management, και ένας για την λεγόμενη επιθεώρηση τρίτου μέρους. Η κατασκευή των δικτύων θα δημοπρατηθεί μέσω περισσότερων του ενός διαγωνισμών.

Στην περίπτωση της Στερεάς Ελλάδας, οι σχετικές δράσεις είναι ήδη ενταγμένες στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ), με συνέπεια οι προκηρύξεις των διαγωνισμών στη συγκεκριμένη Περιφέρεια να προηγηθούν χρονικά κατά μερικές ημέρες. Στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη και την Κεντρική Μακεδονία επελέγη η λύση του προενταξιακού ελέγχου, κάτι που σημαίνει πως οι προκηρύξεις θα ακολουθήσουν με καθυστέρηση 7-10 ημερών.

Οι διαγωνιστικές διαδικασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019. Έτσι, το αργότερο από τον επόμενο Ιούνιο θα ξεκινήσει η κατασκευή των δικτύων. Από τα λεγόμενα της υπουργού Μακεδονίας-Θράκης προέκυψε ότι ο χρόνος κατασκευής μειώθηκε από τα 5 χρόνια στα 3 χρόνια. 

Στην Κεντρική Μακεδονία τα έργα θα κοστίσουν 44,1 εκατ. ευρώ ενώ στην Στερεά Ελλάδα θα φτάσουν τα 47,4 εκατ. ευρώ. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 64,2 εκατ. ευρώ και αφορά σε κατασκευή δικτύου χαμηλής πίεσης μήκους άνω των 500 χλμ., δικτύου μέσης πίεσης μήκους περίπου 9 χλμ. και 9 σταθμών μέτρησης και ρύθμισης πίεσης (Μ/Ρ).