ΨΗΦΙΣΜΑ του Συλλόγου Εργαζοµένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.»: 

Κατά τραγική ειρωνεία, το ίδιο ακριβώς διάστηµα που το ΤΑΙΠΕ∆ και η Κυβέρνηση αναθερµαίνουν την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, η Eurostat (δελτίο τύπου 76/2016) γνωστοποιεί στους Ευρωπαίους πολίτες ότι λόγω των αυξηµένων κρατικών χρηµατοδοτήσεων προς τις υφιστάµενες συµβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητόδροµων της Ελλάδας, οι δαπάνες τους εγγράφονται στα δηµόσια ελλείµµατα, µε αποτέλεσµα την αθροιστική, µέχρι το 2015, επιβάρυνση του δηµόσιου χρέους της χώρας κατά 3,7 δισ. Ευρώ.

 

Ουσιαστικά, το εύρος των κρατικών χρηµατοδοτήσεων έχει καταστήσει τις συµβάσεις παραχώρησης δηµόσια έργα! Φαίνεται λοιπόν ότι το ΤΑΙΠΕ∆ και η Κυβέρνηση είναι ικανοποιηµένοι από το µοντέλο και το αποτέλεσµα των συµβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητόδροµων και θέλουν να το επαναλάβουν και στην Εγνατία Οδό, τον µεγαλύτερο και µοναδικό πλήρως κατασκευασµένο αυτοκινητόδροµο στην Ελλάδα.

 

Υπενθυµίζουµε εκ νέου ότι η Εγνατία Οδός έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά µε χρήµατα των Ελλήνων και Ευρωπαίων φορολογούµενων και ότι δεν υπάρχουν ανάγκες ιδιωτικής χρηµατοδότησης που θα µπορούσαν, ενδεχοµένως, να αιτιολογούν µια σύµβαση παραχώρησης.

 

Επαναλαµβάνουµε επίσης πως, µε βάση δηµόσια δεδοµένα, εκτιµάται ότι τα έσοδα διοδίων της Εγνατίας Οδού, για τα επόµενα 30 έτη θα κυµαίνονται από 4 δισ. Ευρώ σε περίπτωση που διατηρηθεί η σηµερινή πολύ χαµηλή χρέωση, µέχρι και 6,5 δισ. Ευρώ σε περίπτωση που αυξηθεί η χρέωση διοδίων σε ύψος αντίστοιχο των συµβάσεων παραχώρησης.

 

Αντίστοιχα, οι δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας, µε βάση το παρόν µοντέλο εκτέλεσής τους ως δηµόσια έργα, εκτιµώνται για το ίδιο διάστηµα γύρω στα 2 δισ. ευρώ. ∆ηλαδή, µε την παρούσα διαχείριση της Εγνατίας Οδού και διατηρώντας το διόδιο σε επίπεδο κοινωνικά αποδεκτό, στα επόµενα 30 έτη µπορεί να παραχθεί πλεόνασµα έως και 2 δισ. ευρώ, ενώ µε αύξηση των διοδίων σε ύψος αντίστοιχο των συµβάσεων παραχώρησης το πλεόνασµα υπερβαίνει τα 4 δισ. ευρώ!

 

Τα σηµαντικότατα παραγόµενα πλεονάσµατα θεωρούµε ότι πρέπει να αξιοποιηθούν από το Κράτος για την κάλυψη οποιωνδήποτε οικονοµικών αναγκών της χώρας (αναπτυξιακά έργα, αποπληρωµή χρέους κτλ.). Πρέπει να γίνει αντιληπτό λοιπόν ότι συζητούµε για τεράστια ποσά (µέχρι 2% του ΑΕΠ!), γεγονός που ερµηνεύει τις πιέσεις που ασκούνται για µια γρήγορη, «στο πόδι» και χωρίς κρατικό έλεγχο παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

 

 Ζητούµε από το ΤΑΙΠΕ∆ και την Κυβέρνηση, να ενηµερώσουν τους πολίτες ποιο θα είναι το οικονοµικό όφελος (δηλ. η αποδεκτή προσφορά) από τη σχεδιαζόµενη 30ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και αν αυτό θα είναι µεγαλύτερο από τα 2 δισ. Ευρώ πλεονάσµατος διατηρώντας το διόδια στο σηµερινό χαµηλό επίπεδο.

Ρωτάµε επίσης αν σχεδιάζουν να αυξήσουν τα διόδια σε ύψος αντίστοιχο των συµβάσεων παραχώρησης και στην περίπτωση αυτή ποια θα είναι η αποδεκτή προσφορά.

 

Οι Εργαζόµενοι της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» παραµένουµε σταθεροί στην εναντίωσή µας στη σχεδιαζόµενη ιδιωτικοποίηση του συνόλου του στρατηγικού δικτύου αυτοκινητοδρόµων της Βόρειας Ελλάδας, µήκους σχεδόν 1.000 χλµ γιατί είναι ενάντια στο δηµόσιο συµφέρον, θα ωφελήσει µόνο τον πιθανό παραχωρησιούχο και θα επιβαρύνει περαιτέρω τους πολίτες από την αύξηση των διοδίων. Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η οποία έχει ως αντικείµενο τη µελέτη, κατασκευή, συντήρηση και εκµετάλλευση έργων υποδοµής, από το 2012 έχει περάσει στην εποπτεία του ΤΑΙΠΕ∆ µε καταστρεπτικά αποτελέσµατα στη λειτουργία της. Οι διαρκείς παλινωδίες, η διοικητική αστάθεια, η απουσία στρατηγικού προσανατολισµού, οι παρεµβάσεις σε θέµατα λειτουργίας της οδού και γενικά η επικέντρωση στα θέµατα του ΤΑΙΠΕ∆, έχουν απογοητεύσει τους εργαζόµενους και οδηγούν στη σταδιακή απαξίωση της εταιρίας. Οι εξελίξεις των τελευταίων εβδοµάδων µε τις τροπολογίες για τα αναλογικά διόδια (αλλά και την µη εφαρµογή εκπτωτικής πολιτικής καθώς και την µη κατασκευή Σταθµών Εξυπηρέτησης) είναι χαρακτηριστικές της κατάστασης που επικρατεί. Αυτονόητες εξελίξεις που σχετίζονται µε τη δίκαιη χρέωση των χρηστών και την ασφαλέστερη λειτουργία της οδού, οι οποίες απαιτούνται και από την ΕΕ, ουσιαστικά καθυστερούν ή αποτρέπονται µε παρεµβάσεις του ΤΑΙΠΕ∆.

 

Οι εργαζόµενοι της «Εγνατίας Οδός Α.Ε.» διεκδικούµε άµεσα:

 

 Την αποδέσµευση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» από το ΤΑΙΠΕ∆.

 

 Την ακύρωση των σχεδιασµών παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των αυτοκινητοδρόµων της Βόρειας Ελλάδας.

 

 Τη διατήρηση των διοδίων σε ύψος κοινωνικά αποδεκτό.

 

 Την απεµπλοκή και άµεση υλοποίηση των δράσεων (κατασκευή σταθµών εξυπηρέτησης, υλοποίηση συστήµατος αναλογικών διοδίων, εφαρµογή εκπτωτικής πολιτικής) που είναι απαραίτητες για τη βελτίωση της ασφάλειας και άνεσης του αυτοκινητόδροµου και τη δίκαιη χρέωση των χρηστών.

 

 Την αξιοποίηση του προσωπικού και της τεχνογνωσίας της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για την ανάπτυξη και διαχείριση των υποδοµών και την ανάπτυξη της χώρας. Θεσσαλονίκη, 14 Ιουνίου 2016

 

Ο Σύλλογος Εργαζοµένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.»