Την Κυριακή (12/6) στο Θέατρο "Αντιγόνη Βαλάκου" οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου παράσταση ανεβάζουν την θεατρική παράσταση «Η Τελευταία Πράξη» του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

 

Το Σύνολο Δημιουργίας και Έκφρασης, του Μουσικού Σχολείου Καβάλας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του «Λογοτεχνικού Έτους 2022  - Ιάκωβος Καμπανέλλης», όπως ανακηρύχθηκε από το ΥΠΠΟΑ,  παρουσιάζει την θεατρική παράσταση, “Η τελευταία πράξη” του Ιάκωβου Καμπανέλλη,  τιμώντας τον κορυφαίο ΄Ελληνα  θεατρικό συγγραφέα.

 

Λίγα λόγια για το έργο

 

"Περνούν τα χρόνια, αλλά ο Οδυσσέας δεν γυρίζει στην Ιθάκη. Έχει την έμμονη ιδέα ότι οι πολιτικοί του αντίπαλοι συνωμοτούν για να τον εξοντώσουν. Στην πραγματικότητα, κανείς πια δεν ασχολείται μαζί του, όλοι τον έχουν σχεδόν ξεχάσει.

 

Και ξαφνικά, μια δαιμόνια δημοσιογράφος πληροφορεί τον Τηλέμαχο και την Πηνελόπη ότι ο ήρωας γύρισε κρυφά στο νησί, δεν θ’ αργήσει να φανεί στο σπίτι.

 

Ένα παράτολμο σχέδιο μπαίνει σε εφαρμογή: να προσλάβουν ένα θίασο μπουλουξήδων, οι οποίοι θα υποδυθούν τους υποτιθέμενους πολιτικούς αντίπαλους καθώς και τα αγαπημένα πρόσωπα του απόντος (Λαέρτης, Ευρύκλεια, Εύμαιος), με την ελπίδα ότι το σοκ θα τον φέρει στα συγκαλά του. Ο θίασος εισβάλλει στο αρχοντικό, αλλά η συνέχεια είναι απροσδόκητη.

 

Ο Καμπανέλλης επανέρχεται με αμείωτο κέφι σ’ έναν μύθο που τον απασχολεί από παλιά (Οδυσσέα γύρισε σπίτι) και ταυτόχρονα κλείνει το μάτι προς τη μεριά του σαιξπηρικού Άμλετ και του πιραντελλικού Ερρίκου Δ΄, βάζοντας το ψέμα του θεάτρου στην υπηρεσία της αλήθειας. Τελικά, το βαθύτερο θέμα του έργου είναι η διαλεκτική σχέση θεάτρου και ζωής, ίσως η Τελευταία πράξη γράφτηκε μόνο και μόνο για να υμνήσει το θέατρο, τα φτωχά του τεχνάσματα και την απίστευτη δύναμή του.”(Από το πρόγραμμα της πρώτης παράστασης του έργου στην Πειραματική Σκηνή της Τέχνης το 1997).

 

Ο Καμπανέλλης για την «Τελευταία Πράξη»

 

“Υπάρχει και προηγούμενο έργο μου με τον ίδιο μύθο και το ίδιο πρόσωπο τον Οδυσσέα, το «Οδυσσέα γύρισε σπίτι». Ο Οδυσσέας εκεί έμεινε αιχμάλωτος στο νησί της Κίρκης, αυτό μου έμεινε επί χρόνια σαν εκκρεμότητα μέσα μου. Ήθελα να δω αν έφθανε στην Ιθάκη τι θα συνέβαινε. Ένας Οδυσσέας, που είναι ο καθένας από εμάς, μετά την περιπέτεια της ζωής του φτάνει εκεί που ονειρεύεται να φτάσει…”

 

(Από συνέντευξη του συγγραφέα στην εφημερίδα το Βήμα)

 

 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  ΒΑΡΒΑΡΑ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΗ, ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΟΣ

 

ΣΚΗΝΙΚΑ  - ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ   - ΜΟΥΣΙΚΗ  - ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ : Ο ΘΙΑΣΟΣ

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΦΙΣΑΣ: ΧΑΡΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΦΩΤΙΣΜΟΥ – ΗΧΟΥ: ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

 

ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ:

 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΠΟΣΟΓΛΟΥ – Κλέων

 

ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ – Βλάσης

 

ΛΟΥΚΑΣ ΒΙΛΓΚΡΕ ΛΑ ΜΑΔΡΙΔ - Λάρης

 

ΣΟΦΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗ - Μελίσσα

 

ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗΣ- Θιασάρχης

 

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΓΙΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ  - Τηλέμαχος

 

ΣΩΤΗΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ – Νοσοκόμα, Ηθοποιός

 

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΔΟΜΟΥΤΣΟΓΛΟΥ – Ξενοδόχος, Ηθοποιός

 

ΧΑΡΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ - Πηνελόπη

 

ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ - Σμάγδα

 

ΦΩΤΕΙΝΗ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΟΥ – Δημοσιογράφος

 

Ιάκωβος Καμπανέλλης (1921-2011)

 

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης γεννήθηκε στη Νάξο στις 2 Δεκεμβρίου 1921. Ήδη από μαθητής στο δημοτικό σχολείο ο μικρός Ιάκωβος διακρίνεται για την κλίση του στη λογοτεχνία. Παράλληλα, εμπλουτίζει τις γνώσεις του με αναγνώσεις βιβλίων, κυρίως λογοτεχνίας και ιστορίας, που του αποκαλύπτουν την ανθρώπινη περιπέτεια αλλά και τα μυστικά της γραφής.

 

Κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής (1942), ο Καμπανέλλης μεταφέρεται στην Βιέννη για ανάκριση και καταλήγει στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως και εξοντώσεως Μαουτχάουζεν. Εκεί θα παραμείνει ως τις 5 Μαΐου 1945, όταν το στρατόπεδο απελευθερώθηκε από τον αμερικανικό στρατό.

 

Στην Αθήνα, που έχει απελευθερωθεί από τον γερμανικό ζυγό αλλά μαστίζεται από έντονες πολιτικές αναταραχές, μια παράσταση που βλέπει τυχαία στο Θέατρο Τέχνης, τον μαγεύει και τον οδηγεί να στραφεί στο θέατρο. Στερούμενος όμως των τυπικών προσόντων (απολυτήριο γυμνασίου), δεν μπορεί να φοιτήσει ως ηθοποιός στις δραματικές σχολές και αφιερώνεται στη συγγραφή θεατρικών έργων.

 

Ο Καμπανέλλης το 1949 προτείνει στο Εθνικό Θέατρο το έργο «Ο Χορός πάνω στα στάχυα» που απορρίπτεται, ωστόσο το 1950 ο ιδιοκτήτης ενός μικρού θεάτρου της Καλλιθέας, αποφασίζει να το ανεβάσει. Το έργο γίνεται επιτυχία και τα επόμενα χρόνια ο Καμπανέλλης γνωρίζει πολλές επιτυχίες με έργα όπως: «Ο μπαμπάς ο πόλεμος», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», «Η οδός», «Ο γορίλας και η Ορτανσία».

 

Το 1954 - γνωρίζει την Μελίνα Μερκούρη η οποία του ζητάει ένα πρωτότυπο κείμενο κι εκείνος γράφει το «Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» το οποίο γίνεται μεγάλη επιτυχία, πρώτα θεατρική και αργότερα κινηματογραφική. Τα επόμενα χρόνια ο Καμπανέλλης θα γράψει δεκάδες θεατρικά έργα με πιο σημαντικά τα "Έβδομη μέρα της δημιουργίας", "Η Αυλή των θαυμάτων", "Ηλικία της νύχτας", "Παραμύθι χωρίς όνομα", "Γειτονιά των Αγγέλων", "Βίβα Ασπασία", "Οδυσσέα γύρισε σπίτι", "Αποικία των τιμωρημένων", "Το μεγάλο μας τσίρκο", " "Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα".

 

Ο Καμπανέλλης συνετέλεσε ώστε το νεοελληνικό θέατρο να βγει από την απομόνωση που βρισκόταν και το οδήγησε από την ηθογραφία και την επιθεώρηση, στον κοινωνικό ρεαλισμό, στον ποιητικό συμβολισμό, στη σάτιρα και στην αφαίρεση. Θεωρείται ο πατριάρχης του νεοελληνικού θεάτρου και ο κύριος εκφραστής των καταστάσεων που βιώνει η κοινωνία μας το τελευταίο ήμισυ του 20ου αιώνα.

 

Τα θεατρικά του έργα, που υπερβαίνουν τα 40, διδάχτηκαν και διδάσκονται από όλους σχεδόν τους νεοέλληνες σκηνοθέτες και έχουν παιχτεί από τις κρατικές σκηνές (Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ και διάφορα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.) της Ελλάδας, της Κύπρου (Θ.Ο.Κ.), καθώς και από ιδιωτικούς θιάσους.

 

Τα κείμενα του έχουν μεταφραστεί και παιχτεί στις ΗΠΑ, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σουηδία, Ρουμανία. Βουλγαρία, Νορβηγία, Λιθουανία, Τουρκία, Ισραήλ, Αυστραλία και  Κίνα. Πέθανε στις 29 Μαρτίου 2011, λίγο μετά την εκδημία της γυναίκας του. 

 

(Πηγή: www.kambanellis.gr , Θάνος Φωσκαρίνης)

 

(δελτίο Τύπου Μουσικό Σχολείο)