γράφει ο 

Γιώργος Καρανίκας

 

Διαβάζω τα ρεπορτάζ και τα άρθρα σε διάφορα ενημερωτικά ιστολόγια και πραγματικά δύο σκέψεις μου έρχονται στο μυαλό…

 

Ή η ανάπτυξη ήρθε και δεν το πήρα χαμπάρι και η Ελλάδα πετάει για υψηλές αποδόσεις ή για άλλη μια φορά ακούω τα ίδια και τα ίδια και τίποτε δεν θα γίνει.

 

Ιδιαίτερη εντύπωση μου κάνουν αναλύσεις ότι η ανάπτυξη στη χώρα μας των λεγόμενων logistics είναι προ των πυλών.

 

Διαβάζω λοιπόν: «σειρά έργων που θα αναβαθμίσουν σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μπαίνει στα σκαριά. Στο επίκεντρο βρίσκεται η διασύνδεση των λιμένων και των αεροδρομίων της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων με βασικό αυτό του Θριάσιου Πεδίου.

 

H αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, που υστερεί σημαντικά σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες, προωθείται μέσα από το μεγάλο πακέτο έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και η ΕΡΓΟΣΕ. Στο επίκεντρο των έργων νέας γενιάς βρίσκονται οι συνδέσεις των λιμανιών με στόχο να δημιουργηθεί ένα νέο σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο θα ενώνει την Πάτρα με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και να καταλήγει στα βόρεια σύνορα της χώρας. Παράλληλα, προωθείται η σύνδεση του δικτύου με τα λιμάνια της Αττικής, που εκκρεμεί εδώ και χρόνια.

 

Ειδικότερα, περιλαμβάνονται οι συνδέσεις του "Ελ. Βενιζέλος" με τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, προϋπολογισμού 300 και 380 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, η ολοκλήρωση της γραμμής Ρίο-Πάτρα με μερική υπογειοποίηση (προϋπολογισμού 514 εκατ. ευρώ), η σύνδεση Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες (1,3 δισ. ευρώ), το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με προϋπολογισμό 815 εκατ. ευρώ και τέλος η σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (22 εκατ. ευρώ).

 

Ακόμη στην Αττική εξετάζεται η σύνδεση με το λιμάνι της Ελευσίνας που είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας σε χύδην φορτίο, μέσω του μεγάλου έργου του Δυτικού Προαστιακού, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στον σχεδιασμό μπαίνουν και οι νέες γραμμές στη Μαγνησία με στόχο τη διασύνδεση των τριών Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ) της περιοχής, του λιμένα Βόλου και του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου»…

 

Αμέσως το μυαλό μου πάει στις πρόσφατες πυρκαγιές που σταμάτησαν τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου για λόγους ασφαλείας βέβαια και για την μεγάλη πρωτοτυπία που υπάρχει στη Βόρειο Ελλάδα, τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου να τα εκτελούν νοικιασμένα λεωφορεία…

 

Ναι καλά διαβάζεται, μια και για πολλά χρόνια το σιδηροδρομικό δίκτυο που είναι σε άθλια κατάσταση, εκτός της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη και ελαφρώς η προαστιακός της Αθήνας, τα υπόλοιπα δίκτυα είναι …τριτοκοσμικά.

 

Και συνεχίζω το όνειρο διαβάζοντας: «Πέρα από την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου κομβική σημασία έχει και η δημιουργία εμπορευματικών και διαμετακομιστικών κέντρων σε κεντρικές περιοχές της χώρας: Στον σχεδιασμό βρίσκεται το Θριάσιο Πεδίο στην Αττική, το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη καθώς και η Λάρισα.

 

Εντός του έτους αναμένεται να ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, το οποίο σχεδιάζεται από το 2003 και έχει περάσει χίλια μύρια κύματα με τελευταίο σκόπελο αυτόν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως έχει γίνει γνωστό, υπάρχει συμφωνία επί της αρχής για τις αλλαγές που έχει ζητήσει στη σύμβαση παραχώρησης η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) και μένουν ορισμένες λεπτομέρειες ώστε να ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης.

 

Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, αυτό που απομένει είναι η ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αλλαγές και η ψήφιση της νέας τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα σε έναν με ενάμιση χρόνο από την έναρξη της παραχώρησης, καθώς θα πρέπει να εκδοθούν οι απαραίτητες άδειες.

 

Το επόμενο έργο που ωριμάζει είναι αυτό του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Ο παλαιότερος σχεδιασμός για την παραχώρηση της έκτασης 670 στρεμμάτων στο Δήμο Εχεδώρου στη δυτική πλευρά της πόλης έχει εγκαταλειφθεί και πλέον εξετάζεται η ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη μισή περίπου έκταση και η δημιουργία εγκαταστάσεων μεταποίησης και συναρμολόγησης με έναν μικρό εμπορευματικό σταθμό στην υπόλοιπη μισή.

 

Τα εμπορευματικά σε Θριάσιο και Γκόνου θα αποτελέσουν τους "ακρογωνιαίους λίθους" ενός ολοκληρωμένου συστήματος εμπορευματικής μεταφοράς, το οποίο θα συμπληρωθεί με μικρότερα εμπορευματικά, όπως, για παράδειγμα, αυτό της Λάρισας».

 

Και ξυπνώ από το όνειρο ιδρωμένος μια και η θαυμάσια αυτή εικόνα μου έφερε στιγμές ευφορίας νομίζοντας ότι ζω στην δυτική Ευρώπη ή στον Καναδά!

 

Για λιμάνια ακούω, για υπόγειες αποθήκες αερίου ακούω, για υδρογόνα ακούω, για πάρκα με φωτοβολταικά ακούω, αλλά ακόμη δεν έχω δει τίποτε.

 

Ή μας δουλεύουν έτσι για ποικιλία μια και το μονοθεματικό, κορωνοϊός, εμβόλια, φωτιές και ελληνοτουρκικά δεν πιάνει και μας δίνουν και ένα φίγκερ φουντ από ανάπτυξη άλλου τύπου…

 

Τελικά το όνειρο απλά μπορεί να μεταμορφωθεί σε …ονείρωξη!