γράφει ο 

Τάσος Αποστολίδης 

 

Εδώ και αρκετά χρόνια συζητιέται στη Θάσο -και λιγότερο στην Καβάλα- το ετήσιο πλάνο δράσεων που κάνει η Χαλκιδική για να εξασφαλίσει μεγάλες πληρότητες κάθε χρόνο στα ξενοδοχεία της. Και όταν λέμε ξενοδοχεία... αρκεί και μόνο να ξέρουμε ότι η Χαλκιδική έχει πολλαπλάσια "χωρητικότητα" (σε θέμα κλινών) από το νομό Καβάλας. 

 

Οι φορείς της περιοχής, που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους -αν όχι τον σημαντικότερο- εγχώριους ανταγωνιστές του νομού Καβάλας, έχουν σημαντική δραστηριοποίηση μέσα από την τοπική Ένωση Ξενοδόχων αλλά και τον Οργανισμό Τουρισμού που έχουν συστήσει. 

 

Δεν είναι μόνο ότι βάζουν το χέρι στην τσέπη και στηρίζουν τα συλλογικά τους όργανα αλλά και το ότι ξοδεύουν αυτά τα χρήματα σε πράγματα που έχουν μεγάλη σημασία στην κατανόηση και την ανάλυση του ίδιου τους του προϊόντος. Κάθε χρόνο κινούνται με σημαντικά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.

 

Τι μετράνε

Στη Χαλκιδική την περασμένη χρονιά, έγινε για πρώτη φορά μια Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών. Η έρευνα αυτή έγινε σε συνεργασία με τον Τουριστικό Οργανισμό Χαλκιδικής, την περίοδο Ιουλίου-Οκτωβρίου 2018, με σημεία διαλογής κυρίως ξενοδοχεία, με συνολικό καθαρό δείγμα πάνω από 1.300 άτομα και επικεντρώθηκε κυρίως στα βασικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών: τις κυριότερες χώρες προέλευσης, τη μέση διαμονή ανά εθνικότητα, την ανάλυση των ημερών και της διάρκειας διαμονής, την πρόσβαση, το κόστος πακέτου, τις επιπλέον δαπάνες, τον βαθμό ικανοποίησης, καθώς και τη συνολική εικόνα. 

 

Από τα συμπεράσματα της έρευνας, κάνουν σχεδιασμό για την επόμενη χρονιά, τόσο για τις αγορές στις οποίες θα στοχεύσουν όσο κυρίως και στο τι πρέπει να κάνουν εσωτερικά για να βελτιώσουν τα «τρωτά» σημεία και τη θέση τους απέναντι στον ανταγωνισμό. 

 

Τι μπορεί να κάνει η Θάσος και η Καβάλα

Στη Θάσο δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια ο τοπικός Οργανισμός Τουρισμού που θα μπορούσε να αναλάβει το βάρος μιας τέτοιας ετήσιας έρευνας. Στην Καβάλα, κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να κάνει η Δημωφέλεια του Δήμου Καβάλας ή το Επιμελητήριο, το οποίο έχει στο παρελθόν διενεργήσει αντίστοιχη έρευνα ικανοποίησης επισκεπτών. 

 

Για να είναι αποτελεσματικό ένα τέτοιο εργαλείο πρέπει να έχει τοπικά χαρακτηριστικά (πχ άλλη έρευνα στην πόλη της Καβάλας και διαφορετικές στον υπόλοιπο νομό) και να έχει μεγάλο δείγμα για να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι για λάθος συμπεράσματα από το στατιστικό σφάλμα.

 

Κυρίως όμως πρέπει να έχει ένα ουσιώδες χαρακτηριστικό για να πει κανείς ότι θα αξίζει τα λεφτά της: να γίνεται σταθερά, κάθε χρόνο, ώστε μέσα στην επόμενη πχ πενταετία να υπάρξουν και οι σχετικές «καμπύλες» που θα δείχνουν βελτιώσεις ή επιδεινώσεις σε επιμέρους τομείς.

 

Χωρίς πλάνο και "θεμέλια", δεν υπάρχει βέβαιο μέλλον 

Για την ώρα, τόσο η Καβάλα όσο και η Θάσος, αλλά και προορισμοί του νομού όπως η Νέα Πέραμος, τα δυτικά παράλια του νομού και η Κεραμωτή, κινούνται «στον αυτόματο πιλότο», δεχόμενες όλο και μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών αλλά χωρίς τον παραμικρό σχεδιασμό για το μέλλον, χωρίς έστω μια ανάλυση για το ποιοι έρχονται τώρα και πως μπορούμε να τους κρατήσουμε ως σταθερούς επισκέπτες.

 

Κι ενώ καλές είναι οι εκθέσεις, καλό το άνοιγμα σε νέες αγορές, καλή και η τουριστική προβολή -ακόμη κι αν γίνεται από ανθρώπους που δεν είναι ειδικοί- αλλά δεν υπάρχει σημαντικότερο πράγμα από το να ξέρεις πως σε βλέπουν οι σημερινοί σου επισκέπτες. Μπορεί να μην ξαναγυρίσουν στον ίδιο τουριστικό προορισμό, συνεπώς είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να μάθουμε τους λόγους για τους οποίους δεν τους κέρδισε η Καβάλα. 

 

Κυρίως πρέπει να θυμόμαστε το εξής: η αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην περιοχή είναι πρωτίστως συγκυριακή (διεθνής αύξηση τουριστικών ροών, αύξηση εισοδήματος στις γειτονικές χώρες, άνθιση του airbnb κ.α.). Αν θέλουμε να έχουμε μέλλον στον τουρισμό και αυτός να είναι ένα διαχρονικά υπολογίσιμο μέγεθος στην τοπική οικονομία, πρέπει να χτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης και να έχουμε μια "μαγιά" που θα αποτελεί την σταθερή πελατεία και τους "διαφημιστές" της περιοχής. Χωρίς αυτόν τον πυρήνα, στο πρώτο μεγάλο σκαμπανέβασμα θα έχουμε κραχ και κενές κλίνες