(στη φωτογραφία πάνω, από αριστερά: οι κ. Μάκης Παπαδόπουλος, Κώστας Λαλένης, Στάθης Εριφυλλίδης) 

 

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης που διοργάνωσε τη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου η δημοτική παράταξη Ο ΤΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ με θέμα “Μετά τη γέφυρα” – Προτάσεις για την οδική ασφάλεια, το κυκλοφοριακό, την Περιμετρική”, ο επικεφαλής της παράταξης και υποψήφιος δήμαρχος Μάκης Παπαδόπουλος ανέφερε στην ομιλία του τα εξής:

 

«Η πτώση της γέφυρας στο παλιό Κάτω Νοσοκομείο της Καβάλας ήταν ένα ισχυρό σοκ για την τοπική μας κοινωνία και αναπόφευκτα οδήγησε σε μία έντονη δημόσια συζήτηση με 2 κυρίαρχα ερωτήματα: πρώτον, για ποιους λόγους έπεσε η γέφυρα. Και δεύτερον, τι θα γίνει από δω και πέρα.    

 

Η παράταξή μας είχε επισημάνει στο Δημοτικό Συμβούλιο τα προβλήματα της γέφυρας, και μάλιστα 2 φορές, λίγο καιρό πριν συμβεί το δυσάρεστο αυτό γεγονός. 

 

Η πρώτη ήταν στις 20 Σεπτεμβρίου και η δεύτερη μία εβδομάδα πριν πέσει η γέφυρα, στις 1 Νοεμβρίου, κατά τη συζήτηση του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου για το 2019, στο κατεξοχήν εργαλείο του Δήμου που αφορά την εκτέλεση τεχνικών έργων.

 

Προφανώς η γέφυρα δεν έπρεπε να πέσει. Προφανώς υπάρχουν ευθύνες οι οποίες θα καταλογιστούν εκεί που πρέπει.

 

Όμως τι θα γίνει από δω και πέρα με τη γέφυρα και τις ανάγκες της πόλης;

 

Πώς θα αντιμετωπίσουμε άμεσα και με αποτέλεσμα το κυκλοφοριακό πρόβλημα που προκύπτει, ώστε να μην έχουμε επιβάρυνση στις γειτονιές και στους δρόμους της πόλης που δεν αντέχουν τον κυκλοφοριακό φόρτο;

 

Τι πρέπει να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε για μία συνολική λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα, για την οδική ασφάλεια και την καθημερινή λειτουργία της πόλης;

 

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν είναι μόνο δρόμοι και ρυθμίσεις, είναι και η αποσυμφόρηση του κέντρου από τα αυτοκίνητα, η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η κουλτούρα μας για τη χρήση και τη στάθμευση  του ΙΧ αυτοκινήτου, και πολλά άλλα.

 

Αυτή τη συνολική εικόνα θα μας βοηθήσουν να δούμε οι διακεκριμένοι επιστήμονες που φιλοξενούμε στην αποψινή μας εκδήλωση. Όπως θα μας βοηθήσετε και όλοι εσείς που είστε παρόντες απόψε, που αντιμετωπίζετε τα προβλήματα αυτά είτε από θέσεις ευθύνης είτε από την εμπειρία της καθημερινότητας που έχετε ως πολίτες.

 

Και είναι φυσικά η πολλοστή φορά που η δημοτική μας παράταξη θέτει σε προτεραιότητα το ζήτημα των οδικών υποδομών και δικτύων της Καβάλας, και κυρίως αυτό της Περιμετρικής. Την προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των οδικών υποδομών την έχουμε θέσει και στις 3 αναπτυξιακές ημερίδες που διοργανώσαμε για τις υποδομές της Καβάλας το 2015 και το 2017. Όπως την έχουμε θέσει με δημόσιες τοποθετήσεις μας αλλά και στο Δημοτικό Συμβούλιο.

 

Απόψε όμως είναι μία νέα ευκαιρία, γιατί ο διάλογος για τις οδικές υποδομές θα γίνει μέσα από το πρίσμα της πτώσης της γέφυρας, που άλλαξε ριζικά όλα τα δεδομένα όπως τα γνωρίζαμε μέχρι τώρα. 

 

Είναι λοιπόν ευκαιρία να προβληματιστούμε για την επόμενη μέρα, αλλά και να εντοπίσουμε πιθανές λύσεις.

 

Στον διάλογο αυτό θα μου επιτρέψετε να καταθέσω πρώτος ορισμένες επισημάνσεις:

 

Διπλοδρόμηση του παλιού κλάδου 

1. Να εξεταστεί η δυνατότητα να λειτουργήσει η παραλιακή οδός μπροστά από το Κάτω Νοσοκομείο ως δρόμος διπλής κατεύθυνσης. Παράλληλα, να γίνουν ως κατεπείγουσες όλες οι απαραίτητες τεχνικές παρεμβάσεις που θα καλύψουν τις απαιτήσεις της νομοθεσίας. Φυσικά, αν υλοποιηθεί κάτι τέτοιο, θα είναι προσωρινό, μέχρι να εφαρμοστούν οι τελικές λύσεις.

 

Συνεργασία με Περιφέρεια, Υπουργείο, Εγνατία 

2. Θέληση όλων είναι η γέφυρα να αποκατασταθεί. Ωστόσο, το τι τελικά θα γίνει θα μας το δείξει το τεχνικό πόρισμα, αλλά και οι μελλοντικές ανάγκες της περιοχής: δηλαδή η επανάχρηση του Κάτω Νοσοκομείου και του στρατοπέδου Ασημακόπουλου και οι κυκλοφοριακές ανάγκες της συνοικίας του Περιγιαλίου, που ενδεχομένως θα αυξηθούν. Για όλα αυτά, ο Δήμος πρέπει να έχει συνεργασία με την Περιφέρεια, την εταιρεία της Εγνατίας οδού και το Υπουργείο Υποδομών.

 

Η Περιμετρική ως ζώνη ασφαλείας

3. Είναι πλέον κεντρικής σημασίας η κατασκευή της Περιμετρικής. Χρειαζόμαστε την Περιμετρική όχι μόνο για τη λύση του κυκλοφοριακού, όχι μόνο ως εναλλακτική της Εγνατίας οδού, αλλά και ως ζώνη ασφαλείας για την πόλη. Η συμβολή της Περιμετρικής στην ασφάλεια της πόλης δεν έχει αναδειχθεί όσο έπρεπε. Εμείς πιστεύουμε ότι η Περιμετρική έχει μεγάλη αξία για την Πολιτική Προστασία, για να αποφύγουμε ένα συνολικό μπλοκάρισμα της πόλης σε έκτακτες καταστάσεις.

 

Δεύτερη περιμετρική στο Παλιό 

4. Για τους ίδιους λόγους ασφαλείας και πολιτικής προστασίας, εμείς θέτουμε στο δημόσιο διάλογο την αναγκαιότητα κατασκευής και μίας δεύτερης Περιμετρικής που θα αφορά την περιοχή του Παληού, μαζί με την εξέταση της σύνδεσης του Παληού με την Εγνατία οδό.

 

Παρεμβάσεις βάσει σχεδιασμού στο κέντρο 

5. Χρειαζόμαστε έναν συνολικό σχεδιασμό για την αλλαγή της φυσιογνωμίας του κέντρου της πόλης: αναπλάσεις, νέοι χώροι στάθμευσης, νέες χρήσεις παλιών και εγκαταλειμμένων κτιρίων, απομάκρυνση λειτουργιών που επιβαρύνουν την κίνηση στο κέντρο (όπως για παράδειγμα η μεταφορά του Τελωνείου) είναι παρεμβάσεις που πρέπει να εξεταστούν συνολικά και όχι αποσπασματικά.

 

Νέο Σχέδιο Πόλης 

6. Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο Σχέδιο Πόλης. Το Σχέδιο που ισχύει σήμερα (όπως θα μας αναφέρει ο κ. Λαλένης στην παρουσίασή του) ισχύει από το 1980 και είναι εντελώς ξεπερασμένο. 

 

Κυκλοφοριακή μελέτη 

7. Και φυσικά, χρειαζόμαστε νέα κυκλοφοριακή μελέτη.

 

Για όλα αυτά που ανέφερα, ο Δήμος οφείλει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο, είτε έχει τη βασική ευθύνη είτε παίζοντας το ρόλο του μοχλού πίεσης.

 

Όσο για το ερώτημα “πού θα βρεθούν τα χρήματα για όλα αυτά”, η απάντηση είναι: τα έργα μπορούν να γίνουν, γιατί υπάρχουν δυνατότητες χρηματοδότησης από διαφορετικά προγράμματα. Αρκεί οι φορείς υλοποίησης των έργων να έχουν έτοιμες ώριμες μελέτες. 

 

Δεν πρέπει εξάλλου να ξεχνάμε ότι 2 φορές φτάσαμε πολύ κοντά στη χρηματοδότηση της Περιμετρικής, αλλά δυστυχώς οι ευκαιρίες χάθηκαν:  

 

η πρώτη ήταν το 2002 με οριστική ένταξη και χρηματοδότηση 13 εκατ. ευρώ και η δεύτερη το 2012, όταν ήμουν τότε Περιφερειακός Σύμβουλος με Περιφερειάρχη τον Άρη Γιαννακίδη και Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας τον Αρχέλαο Γρανά. 

 

Τότε ως διοίκηση της Περιφέρειας είχαμε αποφασίσει να αποπληρώσουμε τη μελέτη εφαρμογής για την κατασκευή του δρόμου με το ποσό των 700.000 ευρώ και να προτείνουμε την Περιμετρική ως έργο προτεραιότητας για το αναθεωρημένο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ. 

 

Ας είναι λοιπόν η πτώση της γέφυρας ο “συναγερμός” που θα μας κινητοποιήσει όλους να σχεδιάσουμε και να διεκδικήσουμε λύσεις σε διαχρονικά προβλήματα που έχουν καταντήσει βραχνάς για την Καβάλα. 

 

Είναι πάλι ευκαιρία να διεκδικήσουμε την Περιμετρική και να δεσμεύσουμε Περιφέρεια και Υπουργείο Υποδομών για τη χρηματοδότηση του έργου.

 

Εμείς βάζουμε ως στόχο τη σωστή και ασφαλή λειτουργία της πόλης, τη σωστή εξυπηρέτηση των δημοτών, την ανάπτυξη της Καβάλας.

 

Επιτέλους, οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η ανάπτυξη του τόπου μας εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό και από την ποιότητα ζωής και την ασφαλή καθημερινή λειτουργία του αστικού κέντρου του Δήμου μας».

(δελτίο Τύπου)