Με αφορμή τη συζήτηση που έγινε στο προηγούμενο (12/01/2018) Δ. Συμβούλιο με θέμα το ΤΕΙ και την προοπτική του, παρόλο που η συζήτηση για συγχώνευση με το Δημοκρίτειο ξεκίνησε πριν ένα χρόνο και προκαλεί ερωτηματικά γιατί τώρα η ενασχόληση στο Δημοτικό Συμβούλιο,  θέλουμε να επισημάνουμε ότι η πρόταση για συγχώνευση του ΤΕΙ με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, σηματοδοτεί την αποκαλούμενη "νέα χωροταξία" της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα συνοδευτεί με σειρά συγχωνεύσεων ΑΕΙ (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) σε όλη τη χώρα.

 

Στόχος αφενός να μειωθεί ο αριθμός τους, σύμφωνα με τις μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και αφετέρου να αλλάξει δραστικά η δομή και το περιεχόμενο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής πως προωθείται και η λειτουργία των λεγόμενων "Διετών Δομών Επαγγελματικής Κατεύθυνσης" που απευθύνονται σε απόφοιτους των ΕΠΑΛ (εφαρμογή μνημονιακού νόμου 4009/2011).

 

Η δημιουργία των νέων Πανεπιστημίων που εξυφαίνουν κυβέρνηση, Ε.Ε. και ΣΕΒ δεν αποσκοπεί στην ουσιαστική επιστημονική και τεχνική αναβάθμιση τους. Είναι στην πραγματικότητα συνέχεια του λεγόμενου σχεδίου "Αθηνά" (ΝΔ – ΠΑΣΟΚ). Αυτές οι συγχωνεύσεις δεν οδηγούν σε καμία αναβάθμιση σπουδών αλλά γίνονται με κριτήριο την "εξοικονόμηση" πόρων και την ευθυγράμμιση με τις επιταγές της περιφερειακής και κλαδικής καπιταλιστικής ανάπτυξης, από την οποία κανένα καλό δεν πρόκειται να δουν οι εργαζόμενοι, οι σημερινοί φοιτητές και σπουδαστές.

 

Η σταδιακή ουσιαστικά κατάργηση του θεσμού των ΤΕΙ που επιχειρείται, αποτελεί την επιλογή της κυβέρνησης και της αστικής τάξης της χώρας, προκειμένου να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η υλοποίηση του "Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας" στην Ελλάδα (στρατηγική της ΕΕ). Η συγκεκριμένη κατεύθυνση αποτελεί σημαντικό κρίκο στην εναρμόνιση της χώρας με τις επιταγές του αποκαλούμενου "Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης" (ΕΧΑΕ), που είναι ο άξονας της Συνθήκης της Μπολόνια (1999). 

 

Ο στόχος είναι διττός: Από τη μια μεριά καθαρά δημοσιονομικός (περικοπές σε χρηματοδότηση και σε προσωπικό), από την άλλη η διευκόλυνση - ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ιδρυμάτων με όρους αγοράς, η εμβάθυνση της προσαρμογής τους στις επιχειρηματικές απαιτήσεις, η πλήρης αποδέσμευση του πτυχίου από το επάγγελμα και η γενίκευση των διδάκτρων ακόμα και σε προπτυχιακό επίπεδο. Για αυτό βασικό κριτήριο για την λειτουργία μπαίνει η βιωσιμότητα τους.

 

Θεωρούμε ότι συνολικά πρέπει να δούμε το ζήτημα των συγχωνεύσεων  και όχι τοπικιστικά και ούτε με ποιο πανεπιστημιακό Ίδρυμα θα συγχωνευτεί το ΤΕΙ. Σε ένα τέτοιο σχεδιασμό εκτιμούμε ότι μπορεί να υποβαθμιστεί πλήρως το ΤΕΙ της πόλης ή και καταργηθεί.

 

Τα κριτήρια μας είναι διαφορετικά από τα κριτήρια των άλλων παρατάξεων και γι’ αυτό δεν ψηφίσαμε το άοσμο και άχρωμο πολιτικά ψήφισμα που πρότεινε η διοίκηση του Δήμου. Κριτήριο μας είναι οι πραγματικές ανάγκες του λαού. Έτσι, ενώ γίνεται συζήτηση για το ποιες (?) συγχωνεύσεις «μας συμφέρουν», καμία αναφορά δεν γίνεται για το πώς περνάνε οι σπουδαστές των λαϊκών οικογενειών στο ΤΕΙ, πως σιτίζονται, σε ποιες δημόσιες εστίες κατοικούν, πόσα βάσανα και θυσίες κάνουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους για την απόκτηση ενός πτυχίου με αμφίβολο αντίκρισμα για επαγγελματική αποκατάσταση.

 

Ως Λ.Σ. δηλώνουμε την αντίθεσή μας στη δημιουργία Ιδρυμάτων όπως προτείνονται, με τον συγκεκριμένο στόχο και προσανατολισμό.

Εναντιωνόμαστε στις προτεινόμενες ρυθμίσεις ξεπερνώντας διαμάχες και αντιπαραθέσεις στη βάση του τοπικισμού και της ονοματολογίας των Ιδρυμάτων.

Εναντιωνόμαστε στο κύριο, στις κατευθύνσεις της Ε.Ε. για γενικευμένη κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση, για σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με τους εκμεταλλευτικούς στόχους του κεφαλαίου. 

 

Θέτουμε ως άμεσους στόχους διεκδίκησης, που πρέπει να γίνουν και στόχοι του κινήματος φοιτητών, καθηγητών και συνολικά των εργαζόμενων:

 

  1. Καμιά αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα. Ένα πτυχίο ανά επιστημονικό αντικείμενο, με πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Όχι στα διετή προγράμματα κατάρτισης, που θα παρέχουν τζάμπα εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις, μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας!
  2. Να μην προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις Τμημάτων με ετερόκλητα αντικείμενα και αδιευκρίνιστα πεδία επαγγελματικής εφαρμογής.
  3. Γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να καλύπτονται πλήρως οι εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες όλων των Ιδρυμάτων.
  4. Άμεσες προκηρύξεις νέων θέσεων ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ που απαιτούνται για την ποιοτική διδασκαλία και έρευνα.
  5. Να εξασφαλιστούν τα εργασιακά και ακαδημαϊκά δικαιώματα του συνόλου του προσωπικού σε όλα τα υπό συγχώνευση Ιδρύματα.
  6. Πλήρη ανάπτυξη και γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας (δωρεάν σίτιση, στέγαση, συγγράμματα, κ.λπ.), ώστε να έχουν τη δυνατότητα απρόσκοπτης ολοκλήρωσης των σπουδών τους όλοι οι φοιτητές.
  7. Κατάργηση των διδάκτρων σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Ούτε σκέψη για δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές!

 

ΚΑΒΑΛΑ 15-02-2018

ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

ΠΟΤΟΛΙΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ