γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Αν ένα πράγμα προκάλεσε εντυπώσεις, στο παρασκήνιο της επίσκεψης του Βούλγαρου πρωθυπουργού στην Καβάλα, αυτό ήταν η πολυπληθής συνοδεία του. Και δεν μιλάμε για υπηρεσιακούς παράγοντες και ασφάλεια, αλλά για το πλήθος των δημοσιογράφων και των ΜΜΕ που εκπροσωπούσαν.

 

Και μια λεπτομέρεια: η συντριπτική πλειοψηφία των Βούλγαρων δημοσιογράφων (και ήταν πολλοί) έφτασαν στην Καβάλα με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος.  

 

ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΜΕΤΕΔΩΣΕ LIVE ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ Ο ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΟΒΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

 

 

 

Το θέμα του νέου τρένου Ελλάδας-Βουλγαρίας απασχολεί τα βουλγαρικά ΜΜΕ εδώ και καιρό και σε αυτή την κοινή παρουσία των δύο πρωθυπουργών και μάλιστα στην δημοφιλέστερη και κοντινή πρωτεύουσα των βουλγαρικών διακοπών τους, την Καβάλα, ήταν λογικό να στραφούν όλα τα βλέμματα.

 

Σχεδόν το σύνολο των μεγάλων ΜΜΕ της γειτονικής χώρας αναφέρονται στην υπογραφή της συμφωνίας, φιλοξενώντας ρεπορτάζ, φωτογραφίες, βίντεο και δηλώσεις.

 

Τονίζεται σε πολλά ΜΜΕ ότι η υπογραφή αυτή συνέπεσε χρονικά με τον εορτασμό της 132ης επετείου της Ενοποίησης του Πριγκηπάτου της Βουλγαρίας με την Ανατολική Ρωμυλία. Κάτι που σχολιάστηκε από τους δύο πρωθυπουργούς ως συμβολισμός, κατά τις ομιλίες τους στο ξενοδοχείο Ιμαρέτ στην Καβάλα.

 

ΔΕΙΤΕ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ

 

Σε γενικές γραμμές, τα βουλγαρικά ΜΜΕ ασχέτως στάσης που κρατούν απέναντι στην κυβέρνηση της χώρας, προβάλλουν πολλές λεπτομέρειες για την υπογραφή της συμφωνίας αλλά και για το έργο.

 

Εντύπωση πάντως προκαλούν οι τίτλοι ορισμένων εφημερίδων στις σημερινές (6/9/2017) ηλεκτρονικές τους εκδόσεις:

 

Η εφημερίδα “Dnes” σχολιάζει στον τίτλο της «Βουλγαρία και Ελλάδα μαζί για πιο δυνατά Βαλκάνια. Ποιος θέλει να μιλά για το παρελθόν!».

 

Η εφημερίδα “Vesti” σχολιάζει στον τίτλο της: «Την ημέρα της Ενοποίησης διαπραγματευτήκαμε με την Ελλάδα».

 

Η “Dnevnik” σχολιάζει κάτι άλλο στον τίτλο της: «Ο Μπορίσοφ ελπίζει ότι η νέα σιδηροδρομική σύνδεση με την Ελλάδα θα χρηματοδοτηθεί από την Ευρώπη».

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ, ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

 

Ο Τύπος της Βουλγαρίας θυμίζει ότι η συζήτηση για το νέο ηλεκτροκίνητο τρένο Ελλάδας-Βουλγαρίας είναι μια παλιά υπόθεση και ότι αρχικώς αφορούσε στη σύνδεση των λιμανιών Βάρνας και Μπουργκάς με τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

 

Όμως πριν δύο μήνες στη Θεσσαλονίκη, όταν συναντήθηκαν οι δύο υπουργοί Υποδομών-Συγκοινωνιών, Χρήστος Σπίρτζης και Ιβαϊλο Μοσκόβσκι, η βουλγαρική πλευρά πρότεινε να επεκταθεί το σχέδιο μέχρι το Ρούσε, στην ενδοχώρα της Βουλγαρίας, ώστε το ηλεκτροκίνητο σιδηροδρομικό δίκτυο να συμπεριλάβει και τον Δούναβη.

 

Τότε ο Χρήστος Σπίρτζης συμπλήρωσε την ιδέα να περιληφθεί στο σχέδιο και η Θεσσαλονίκη ώστε τα 2+2 λιμάνια να γίνουν 3+3.

 

Η εξέλιξη αυτή έχει τη σημασία της.

 

Από τη μια η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί διάφορα συγκοινωνιακά έργα τα οποία προβλέπουν και τις ποτάμιες συγκοινωνίες (τέτοιο είναι κι ένα σχέδιο αξιοποίησης του ποταμού Αξιού). Από την άλλη, η εξέλιξη αυτή προωθεί το ελληνικό αίτημα για απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση Καβάλας – Θεσσαλονίκης, η οποία δεν ήταν πάντα ξεκάθαρα εντός ατζέντας. 

 

«Έργο δεκαετίας»

 

Τα βουλγαρικά ΜΜΕ έχουν χαρακτηρίσει το έργο της νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης ως «έργο δεκαετίας» τόσο λόγω κόστους (1,7 δισεκατομμύρια ευρώ στο βουλγαρικό έδαφος και πάνω από 2 δισεκ. Ευρώ στο ελληνικό έδαφος) όσο και λόγω ενδιαφέροντος.

 

 

Η «κουλτούρα του τρένου» στη Βουλγαρία

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις στο σύνολο σχεδόν της Βουλγαρίας είναι πολύ σημαντικές για τον πληθυσμό και η δημοφιλία του μέσου δεν έχει καμία σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα.

 

Μόλις πρόσφατα μάλιστα στη Βουλγαρία έγιναν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, μεταξύ των οποίων και η ριζική αλλαγή του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων: ένας επιβάτης μπορεί να εκδώσει εισιτήριο στο τρένο, από τον οδηγό, αλλά και online, παραγγέλνοντάς το και πληρώνοντάς το οποιαδήποτε ώρα κι από οποιοδήποτε σημείο επιθυμεί.

 

Γενικά, στη Βουλγαρία, υπάρχει η λεγόμενη «σιδηροδρομική κουλτούρα» στην καθημερινότητα αλλά και στις διακοπές των πολιτών.

 

Το τελευταίο πρέπει να αφορά έντονα και την Ελλάδα.

 

Εξάλλου, το θέμα του τουρισμού συζητήθηκε εκτενώς και κατά τη διάρκεια του δείπνου εργασίας που είχαν οι δύο πρωθυπουργοί στο Ιμαρέτ το βράδυ της Τρίτης 5 Σεπτεμβρίου 2017.

 

Τα βουλγαρικά ΜΜΕ αναφέρουν: «παρατηρήθηκε ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη αύξηση του αριθμού Βουλγάρων τουριστών στην Ελλάδα αλλά και αντίστροφα, των Ελλήνων που κάνουν διακοπές στη Βουλγαρία».

 

Γίνεται λόγος για «ρεκόρ τουρισμού» με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι περισσότερο από ένα εκατομμύριο Βούλγαροι περνούν στην Ελλάδα για διακοπές»… και χωρίς να υπάρχει τρένο.

 

Ωστόσο, οι εφημερίδες σχολιάζουν ότι «το νούμερο ένα θέμα συζήτησης στο δείπνο Μπορίσοφ-Τσίπρα ήταν η μεταναστευτική κρίση».